آیا دروازه جهنم ترکمنستان بسته می گردد؟

به گزارش وبلاگ نام تو، ایسنا/ بدنبال آخرین خبرهای بدست رسیده، این سوال مطرح می گردد که آیا دروازه جهنم ترکمنستان بسته می گردد؟

آیا دروازه جهنم ترکمنستان بسته می گردد؟ بیشتر بخوانیدتاریخچه دروازه جهنم، گودالی از آتش روی زمین

همواره زیبایی ها و طبیعت منحصر بفرد منطقه ها مختلف جهان با کلماتی مثل بهشت توصیف می شوند اما در ترکمنستان جاذبه ای برای جهانگردان وجود دارد که برخلاف دیگر زیبایی ها به جهنم تشبیه شده و از آن به عنوان دروازه جهنم یاد می گردد.

روزنامه خراسان در ادامه نوشت: هر چند این جاذبه جهانگردی هر سال تعداد قابل توجهی جهانگرد را به ترکمنستان می کشاند اما رئیس جمهور این کشور به کارشناسان دستور داد تا راهی برای خاموش کردن آتش بزرگ دهانه غول پیکر این گودال پیدا نمایند. در این گزارش به چگونگی تشکیل این دروازه و دلایلی که رئیس جمهور ترکمنستان برای خاموش کردن این گودال دارد، می پردازیم.

دروازه جهنم کجاست؟

براساس مقاله آیا دروازه جهنم ترکمنستان بسته می گردد؟ باید بدانید که چندین مکان به عنوان دروازه جهنم در جهان معرفی شده اند که معروفترین آنها در ترکمنستان و صحرای داغ و وسیع قره قوم در 260 کیلومتری مرکز این کشور، در نزدیکی روستایی با جمعیت 350 نفر قرار داد. دروازه جهنم در ترکمنستان یک دهانه آتشفشانی به پهنای 70 متر است که بیش از 50 سال است در آتش می سوزد. محلی ها به این دهانه دروازه جهنم می گویند و روشنایی آن از کیلومترها دورتر دیده می گردد.

چطور این دروازه بوجود آمد؟

در اواخر قرن 19 یعنی سال 1971 میلادی گروهی از محققان که متعلق به شوروی بودند، تصمیم گرفتند در پی نفت و گاز بگردند. هدف اصلی این گروه محقق، کشف نفت بود که اتفاقی به میدان گاز رسیدند و تصمیم گرفتند از این گودال بزرگ و غنی، گاز استخراج نمایند. در خلال تحقیقات این دانشمندان، زمین آنالیز شده شکافته شد و تجهیزات زمین شناسی به همراه چادرهای محققان به درون دهانه ای که امروزه می بینیم، فرو رفت. هر چند این اتفاق حادثه جانی نداشت اما معین شد که شکاف بوجود آمده یک غار زیرزمینی پر از گاز طبیعی است و محققان از ترس اینکه گازهای خطرناکی در غار وجود داشته باشد و ناخواسته وارد اتمسفر گردد، تصمیم گرفتند دهانه را به آتش بکشند.

این گروه تحقیقاتی تصور می کردند، آتش بیشتر از چند روز دوام نمی آورد و پس از خالی شدن غار از گاز، دروازه جهنم خاموش می گردد اما 50 سال است که همچنان این حفره در حال سوختن است.

تنها جاذبه جهانگردی ترکمنستان

ترکمنستان یکی از معدود کشورهایی است که سالها مورد توجه هیچ جهانگردی نبود و معمولا جهانگردان علاقه ای به رفتن به این کشور نشان نمی دادند اما با شناخته ترشدن دروازه جهنم، جهانگردهای زیادی در سراسر جهان علاقمند به تماشا این چاه مصنوعی شدند تا جایی که طبق گزارش ها از سال 2009 تا سال 2017، 50 هزار جهانگرد برای تماشا دروازه جهنم به این کشور سفر کردند و در سالهای اخیر هم سالانه حدود 10 هزار نفر برای تماشا این جاذبه جهانگردی به ترکمنستان که تنها شش میلیون نفر جمعیت دارد، سفر می نمایند.

اطلاعاتی عجیب از دروازه جهنم

دروازه جهنم ترکمنستان دارای عمق 20 متری است و حدود 5300 مترمربع وسعت دارد. این دروازه دهانه بزرگی به قطر 70 متر دارد. گرمایی که از این گودال متصاعد می گردد به اندازه ای است که از فاصله 50 متری لبه گودال هم این گرما احساس و گفته می گردد که در این فاصله، دمای گرمایی که به اطراف می رسد، حدود 55 درجه سانتیگراد است! دمای درون دهانه دروازه هم هزار درجه سلسیوس گزارش شد، با این حال در سال 2013 یک کاوشگر کانادایی با استفاده از لباس ضد حرارت و تجهیزات تنفسی و به یاری یک سیستم غلتکی خاص وارد دهانه دروازه شد و توانست نمونه هایی را هم از آنجا تهیه کند که نشان میداد نوعی باکتری غنی از متان درون حفره وجود دارد.

کارشناسان معتقدند این منطقه از ترکمنستان دارای ذخایر بالای گاز است که باعث شد این حفره همچنان شعله ور بماند و تخمین زده اند که سالهای متمادی زیادی هم مشتعل خواهد ماند.

سابقه دستور خاموش کردن دروازه جهنم

قربانقلی بردی محمداف، رئیس جمهور ترکمنستان در تلویزیون این کشور به کارشناسان و مسئولان ترکمنستان دستور داد تا شعله های این دروازه را خاموش نمایند. البته این اولین بار نیست و پیش از این هم در سال 2010 میلادی محمداف به کارشناسان دستور داده بود راهی برای خاموش کردن شعله های آتشی که از زمان شکست عملیات حفاری شوروی در سال 1971 شعله ور بوده است، بیابند اما بعد از 11 سال هنوز تلاشهای کارشناسان راه به جایی نبرده و آتش از این حفره زبانه می کشد.

چرا می خواهند حفره خاموش گردد؟

سوالی که مطرح می گردد این است که چرا باید حفره ای که هزاران جهانگرد را به سمت یک کشور می کشاند به دستور رئیس جمهور خاموش گردد؟ هر چند محمداف در نطق تلویزیونی دلیل دستورش را آثار سوء این دهانه دست ساز بر محیط زیست و سلامت مردمی که در آن نزدیکی زندگی می نمایند، اعلام نمود اما او در سالهای قبل، از هدر رفتن انرژی در این دروازه گله مند بوده است. بد نیست بدانید که گاز منبع درآمدی مهم اقتصاد ترکمنستان است و این کشور با داشتن 7.2 درصد ذخایر گازی جهان یکی از بزرگترین صادرنمایندگان گاز بحساب می آید. این کشور تنها در سال 2020 حدود 30 میلیارد مترمکعب گاز صادر نموده است. به همین دلیل بسیاری بر این باورند که رئیس جمهور این کشور فقط به فکر صادرات گاز است و نگاهی به درآمدهای جهانگردی ندارد.

اسپوتنیک نیوز هم در گزارشی نوشت که رئیس جمهور ترکمنستان در جلسه دولت به شخیم آبراخمانوف، معاون نخست وزیر که مسئولیت مجتمع نفت و گاز را بر عهده دارد، گفت: گاز طبیعی سالهاست که در منطقه دروازه به اندازه زیادی می سوزد که باید جلوی آن گرفته گردد، چون در حال از دست دادن مواد خام با ارزشی هستیم که میتوان آن را صادر کرد.

منبع: همگردی

به "آیا دروازه جهنم ترکمنستان بسته می گردد؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "آیا دروازه جهنم ترکمنستان بسته می گردد؟" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا دروازه جهنم ترکمنستان بسته می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید