امروزی که هایکیو ساخت

به گزارش وبلاگ نام تو، جام ملت های آسیای سال 2004 با دوران نوجوانی من همزمان بود و اتفاقا تیم ملی فوتبال ایران هم نمایشی بسیار خوب داشت. تیم ملی ژاپن در آن دور از رقابت ها آنقدر درخشان بود که همه، بازی های آن ها را هم دنبال می کردند.

امروزی که هایکیو ساخت

وبلاگ نام تو ؛ دوچرخه - الهام عابدینی(خبرنگار حوزه بین الملل): فوتبال ژاپن برای من تجسم کارتونِ فوتبالیست ها بود که آن سال ها باز هم آدینه ها عصر از تلویزیون پخش می شد و ما با چه ذوق و شوقی منتظر می ماندیم تا هفته بعد بگردد و ببینیم بالاخره توپ وارد دروازه می گردد یا نه! حالا گویی همان انیمه روی مستطیل سبز جان گرفته بود. ما در ذهنمان ناخودآگاه خط و ربطی میان آن کاپیتان سوباسا و دوستانش و این تیم ملی برقرار نموده بودیم اما سال ها بعد وقتی تخصصی وارد حوزه مطالعات کشور ژاپن شدم به نکته جالبی پی بردم. اینکه این ارتباط به صورت برنامه ریزی شده برای تربیت و تشویق نسل تازه فوتبال طراحی داشته است.

اما این موضوع فقط هم به فوتبال محدود نیست. هایکیو دیگر انیمه ورزشی کشورژاپن است که با آمار بالای محبوبیت میان نوجوانان و جوانان ژاپنی، تاثیر زیادی بر گرایش آنها به رشته ورزشی والیبال داشته.

البته در نظر داشته باشیم که در همه موارد هم به این صورت که لزوما انیمه سبب پیشرفت حرفه ای و پیروزیت های ملی برای آن ورزش در ژاپن گردد نیست. به عنوان مثال انیمه اسلم دانک درباره بسکتبال یا شاهزاده تنیس نتوانست به مقدار موارد ذکر شده بر عملکرد تیم های ملی موثر باشد اما نکته مهم و مشترک همه این انیمه ها تاثیر آن بر تشویق نوجوانان به ورزش و تحرک است. در این مورد می توان گفت واقعا هم این انیمه ها پیروز بوده اند. جالب است بداینم که برابر آمار حدود 45 درصد از نوجوانان ژاپنی روزانه و حرفه ای ورزش می نمایند و 34 درصد هم دست کم هفته ای 3 جلسه تمرین ورزشی دارند.

شاید بتوان برای مشابه این اتفاق در ایران از سریال نمایش خانگی یاغی که سال 1401 در ایران پخش شد مطرح نمود که به نقطه عطفی در افزایش گرایش نوجوانان و جوانان به ورزش کشتی تبدیل شد. چون فدراسیون کشتی کشورمان در این مورد تایید کرد آمار ثبت نام در باشگاه های کشتی در سال 1401 یعنی همزمان با پخش یاغی، نسبت به سال قبل آن 75درصد رشد داشته است.

باید بدانیم دوران شعار و تابلونوشته های خیابانی گذشته و حالا دیگر اگر در پی فراوری محتوای درست هستیم، باید از روش های تازه استفاده کنیم. مثلا دنیایی که واقعیت و مجاز را به هم می آمیزد و برای محتوایی مجذوب کننده، نوجوانان را جذب می نماید.

پی دی اف این صفحه از دوچرخه:

صفحه چهارم دوچرخه 1083

منبع: همشهری آنلاین

به "امروزی که هایکیو ساخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امروزی که هایکیو ساخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید