پیشرفت صنعت چاپ نیازمند حکمرانی دولت است

به گزارش وبلاگ نام تو، به گزارش خبرنگار خبرنگاران ، آیین افتتاحیه نکوداشت نهمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ ایران و چهارمین همایش ملی علوم و فناوری چاپ ایران با عنوان حکمرانی و سیاست گذاری در صنعت چاپ، تجارب و آموزه ها با حضور محمد بیطرفان، رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران، حمید فریور، کارشناس صنعت چاپ، احمد فروزیده، استاد دانشگاه، غلامرضا شجاع، پیشکسوت و مدیرعامل تعاونی چاپخانه داران، بهنام زنگی، رئیس موسسه فرهنگی و پژوهشی صبا، فرهنگ فصیحی، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه امیرکبیر، جلال ذکایی، نایب رئیس اتحادیه لیتوگرافان، سعید بهروان، معاون دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مهرداد بیات، استاد دانشگاه در فرهنگستان هنر برگزار گردید.

پیشرفت صنعت چاپ نیازمند حکمرانی دولت است

بیطرفان، رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران در سخنانی با اشاره به عمر 10 ساله این انجمن، گفت: نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ ایران با مشارکت همه ذی نفعان و با پرچمداری این انجمن طی 9 سال متوالی برگزار شده است و از ماه ها قبل با استفاده از خرد جمعی برنامه ریزی های منظمی برای هم افزایی در صنعت چاپ انجام می شود.

وی اضافه کرد: انجمن علمی و فناوری چاپ ایران طی این سال ها کوشش نموده نقش یک اندیشکده را برای صنعت چاپ داشته باشد؛ هدف انجمن همیشه نقش آفرینی برای سیاستگذاری در صنعت چاپ بوده است و کوشش کردیم بر آن راسخ باشیم.

بیطرفان با بیان اینکه در صنعت چاپ بیش از 80 درصد مواد اولیه و ماشین آلات وارداتی است، گفت: طی سال های گذشته موضوع پژوهش در چاپ مغفول به جای مانده و کسی به آن توجه ندارد، در این زمینه به اطلاعات و آمار همچین تحلیل داده ها احتیاج داریم تا بتوانیم افق روشنی برای این صنعت داشته باشیم. در صنعت چاپ، دچار روزمره گی در برنامه ریزی ها هستیم؛ زیرا نه آینده پژوهی کردیم و نه روینمودهای آینده نگرانه داریم، بلکه نگاه ها سلیقه ای است.

سیاست گذاری و ریل گذاری برنامه های درازمدت

در ادامه غلامرضا شجاع با بیان اینکه حکمرانی و سیاستگذاری خوب با هدف رسیدن به توسعه پایدار انجام می شود، گفت: ازجمله اهداف توسعه پایدار، رسیدن به شرایط بهتر و بهبود شرایط صنعتی روز جهان و شرایط مالی، اجتماعی و حتی توجه به محیط زیست است، به همین علت هدف اصلی آموزش عالی، پژوهش، کنش های نوآورانه و تبیین الگوی حکمرانی خوب در صنعت چاپ، همچون دیگر صنایع باید همسو با توسعه پایدار باشد.

وی اضافه کرد: البته این موضوعات مربوط به کشورهای پیشرفته و درحال توسعه با اقتصاد آزاد و بخش خصوصی است، در اینگونه جوامع، وجود دولت مدرن از واجبات جامعه مدرن است؛ به عبارت دیگر حکمرانی و سیاستگذاری بدون زیرساخت های لازم و بدون دولت مدرن، امکان پذیر نیست.

شجاع با بیان اینکه دولت مدرن، جامعه مدرن و صنعت مدرن در جاهایی می تواند شکوفا و پویا شود که سلامت مالی، شفاف سازی وجود داشته باشد، ادامه داد: این موضوع احتیاج دارد که مدیریتی با سواد و توانایی لازم در راس امور باشد، چون حکمرانی مدرن احتیاجمند تخصص کافی و دانش مستقل است تا بتواند سیاستگذاری کند، حکمرانی و سیاستگذاری با دخالت سیاسیون امکان پذیر نیست.

وی با بیان اینکه سلیقه ای عمل کردن موجب توقف بالندگی یا در جا زدن می شود، گفت: برای پیشرفت صنعت چاپ کشور احتیاجمند حکمرانانی در دولت و خصوصا در راس تشکل ها با وجود افراد با دانش و تحصیلات دانشگاهی هستیم که بتوانند با سیاست گذاری و ریل گذاری برنامه های بلند مدت برای آینده داشته باشد.

نبود نقشه راه یک چالش جدی

ذکایی، نایب رئیس اتحادیه لیتوگرافان در ادامه این مراسم با اشاره به سابقه حضور خود در دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: طی سال های 1384 تا 1389 کوشش کردم در 2 حوزه مهم شامل کارهای روزمره و جاری و سیاست های کلان سیاستگذاری شود، کارهای روزمره شامل صدور مجوز تاسیس چاپخانه بود، در آن موقع شاخصه تاسیس هر چاپخانه ای ماشین 2 ورقی بود که این مساله موافقان و مخالفانی در دولت و بخش خصوصی داشت.

وی اضافه کرد: در این زمینه برای دستورالعمل تاسیس چاپخانه، کشور به سه منطقه الف، ب و ج تقسیم و شاخص های حوزه براساس ماشین ها، نیروی انسانی و ... تعریف شد.

ذکایی با اشاره به تدوین سیاست های کلان در این حوزه، بیان کرد: نوعی گسیختگی در این حوزه حس می شد، در این بخش احتیاجمند بودم، اتفاق های تازهی شکل بگیرد که همه آن ها مستلزم ارائه آمار و اطلاعات بود، اما هیچ اطلاعاتی در این زمینه نبود. در این بخش، طرح سرشمار و آمارگیری صنعت چاپ را انجام دادیم و اطلاعات خوبی در حوزه نیروی انسانی، تجهیزات و ماشین آلات و دانش آموختگی نیروی انسانی جمع آوری شد. بعلاوه چهار گزارش مهم درباره شرایط و جایگاه صنعت چاپ در جهان و کشورهای مختلف از سایت پایرا خریداری و سپس ترجمه شد؛ البته پس از خاتمه دوره مدیریتم، سند توسعه چاپ نیز شامل رونویسی از گزارش نهایی طرح آمایش صنعت چاپ، تهیه شد.

مدیرکل اسبق دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با طرح این سوال که چرا سندهای توسعه صنعت چاپ در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شکل نمی گیرد، شرح داد: مساله اینجا است که ماموریت این وزارتخانه در قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، یک ماموریت فرهنگی است و براساس آن نمی تواند یک کارشناس صنعتی را به جای کارشناس فرهنگی سرکار قرار داد؛ علاوه براین بعضی کارها و اقدامان براساس سلایق و نظرات شخصی مدیران انجام می شود؛ به عنوان مثال مراکز آموزشی مهمی مثل مرکز علمی کاربردی شماره 5 تهران، مرکز علمی کاربردی سروش اصفهانی و مرکز فجر قم تعطیل شد و هیچ کس سراغ چرایی آن نرفت، گاهی یک مدیر به احداث شهرک چاپ معتقد است و پیگیر آن می شود اما به یک باره مدیر دیگری آن را به اتحادیه پوشاک واگذار می نماید، چون اعتقادی به شهرک ندارد.

به گفته ذکایی، مساله اینجا است که هیچ نظام صنعتی مبتنی بر مطالعه وجود ندارد که براساس آن یک سند توسعه ای تدوین شود، کل مطالبات صنف از دولت در حوزه مالیات، تسهیلات آموزش و ... است اما هیچ کس نگفته است که چرا در صنعت چاپ نقشه راه نداریم تا براساس آن اتحادیه ها و صنف برنامه ریزی نمایند.

لزوم توجه به ساختار در صنعت چاپ

در بخش دیگر این همایش فریور، کارشناس صنعت چاپ با طرح این موضوع که اهمیت صنعت چاپ در همه عرصه های زندگی است، گفت: چاپ، صنعتی است که بدون آن اقتصاد ملی نمی تواند ادامه بدهد، در این میان معتقدم ساختارها نقش مهمی در صنعت چاپ دارند، اگر شاهد ناکارآمدی، فقر و توسعه نیافتگی هستیم، ریشه آن را باید فراتر از اتحادیه ها ببینیم، ریشه آن در ساختارها است.

وی اضافه کرد: در این میان بحث، بحث دولت ها نیست بحث ساختاری است که در همه دولت ها تکرار شده تا زمانی که اتفاقی در ساختار رخ ندهد، همه حرف ها تکراری خواهد بود.

فریور با بیان اینکه اهمیت ساختار به هویت برمی شود، ادامه داد: اگر ساختار به خوبی تعریف نشود، هویت صنعت چاپ آسیب می بیند و به آن خدشه وارد می شود، طی سال های مختلف این هویت ازسوی بخش خصوصی و دولت دچار آسیب شده است و باید یک ساختار دولتی برای صنعت چاپ پیدا کنیم، باید به یک توافق جمعی، به صورت مساله برسیم و به همین علت معتقدم که حکمرانی دولت در صنعت چاپ واجب است.

به گفته وی، تعارض بین حکمران و کارآفرین باید اصلاح شود، یک کارآفرین در پی تحلیل بازار سرمایه، بهره وری و ایجاد اشتغال است و وظیفه حکمران نیز فراهم آوردن همه این موارد است.

در بخش دیگر نشست، فصیحی، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه امیرکبیر نیز چاپ را یک صنعت مهم و استراتژیک دانست و گفت: این آمادگی در پارک علم و فناوری وجود دارد که با توجه به حضور دانشجویان و دانش آموختگان رشته های صنایع مختلف، یاری کنیم صنعت چاپ در پی حل دغدغه ها و مسائل خود به خصوص در حوزه فناوری های نوین باشد.

وی ادامه داد: طی سال های اخیر، فناوری یاری نموده تا کمتر هزینه کنیم و محصولات کیفیت بالاتری داشته باشند، این موضوع در صنعت چاپ نیز در همین زمینه می تواند با استفاده از هوشمندسازی و فناوری ها به رشد و توسعه خوبی برسد.

مهرداد بیات، استاد دانشگاه در سخنانی با تاکید بر اینکه صنعت چاپ امروز احتیاجمند استراتژی است، گفت: سال ها است در کوششیم، مقطع کارشناسی ارشد چاپ را در دانشگاه های کشور بگنجانیم اما نمی شود، معتقدم باید نگاهمان را به صنعت چاپ عوض کنیم، زیرا جایگاه این صنعت اهمیت ویژه ای دارد.

وی اضافه کرد: شناساندن صنعت چاپ، جایگاه و اهمیت آن یکی از موضوعات ضروری و مهمی است که باید به آن پرداخته شود؛ البته در پی تحقق آن هستیم و امیدوارم به زودی اجرایی شود.

بهروان، معاون دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به نمایندگی از دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به بعضی از اقدامات و برنامه های این وزارتخانه اشاره نمود و گفت: بحث تخصیص شهرک چاپ از سال ها قبل در دست اقدام و پیگیری است اما در مرحله ای متوقف شد و مجددا درصددیم که شروع فعالیت شهرک های چاپ را دنبال کنیم؛ علاوه براین ورود ماشین هایی با توان فراوری بالا و فناوری های تازه نیز در دستور کار قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: نکته دیگر این است که کوشش کردیم توان فراوری داخلی را ارتقا دهیم تا فضای رقابتی ایجاد شود، این فضا می تواند در رشد فراوری داخلی و مهار تورم در کشور موثر باشد، حمایت از فراوری داخلی و نبود اجازه ورود محصولات چاپی به کشور نیز طی این سال ها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دنبال شده است.

به گفته بهروان، اساسنامه انستیتو تخصصی چاپ نیز با همکاری مدیران و استادان دانشگاه امیرکبیر در حال تدوین است، بعلاوه اصلاح دستورالعمل ها و آیین نامه ها را نیز به صورت جدی دنبال می شود.

به گزارش ایبنا، بعلاوه در خاتمه این نشست، در قطعنامه چهارمین همایش ملی علوم و فناوری چاپ ایران بر تحقق پیشنهاداتی چون توجه و درج توسعه صنعت راهبردی چاپ و بسته بندی در برنامه پنج ساله هفتم توسعه در راستای ارتقا منافع ملی، توجه و اولویت دهی به امر پژوهش برای بهره گیری از توانمندی نخبگان، پژوهشگران و استادان دانشگاه و کوشش برای بومی سازی این صنعت high technology، اختصاص کرسی در شورای سیاست گذاری صنعت چاپ به انجمن علمی فناوری چاپ ایران به منظور جامعیت بخشیدن به این شورا، گردآوری اطلاعات و آمار جامع صنعت چاپ کشور و تحلیل داده ها به منظور استخراج نقش این صنعت در فراوری ناخالص ملی، اشتغال و صادرات غیرنفتی به عنوان اصول اولیه حکمرانی خوب و تاسیس منطقه ویژه مالی چاپ به منظور توسعه صادرات محصولات چاپی و حضور در بازارهای منطقه ای و بین المللی تاکید شد.

در ادامه نیز از مصطفی تینای تهرانی، عباس ابوالفتحیان، شاهرخ شیرمست و سید بدرالدین احمدی از استادان و پیشکسوتان صنعت چاپ کشور تقدیر شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "پیشرفت صنعت چاپ نیازمند حکمرانی دولت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشرفت صنعت چاپ نیازمند حکمرانی دولت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید