فراوری فولاد ایران کاهش یافت

به گزارش وبلاگ نام تو، به گزارش تجارت نیوز، فولادسازان ایرانی مطابق گزارش انجمن دنیای فولاد از میزان فراوری دنیای در ماه جولای توانستند 2 میلیون و 339 هزار تن فراوری نمایند که نشانگر کاهش 5/ 3 درصدی آمار ماهانه ایران است. گزارش پیشین این نهاد بین المللی نشان می داد که ایران در ماه ژوئن با ثبت رکورد ماهانه جدید توانسته بود 2 میلیون و 424 هزار تن فولاد خام در کارخانه های خود فراوری کند. مقایسه این ارقام گواهی بر کاهش فراوری 85 هزار تنی فولادسازان داخلی در ماه گذشته است. بر اساس آمار منتشر شده توسط انجمن دنیای فولاد 5/ 1 درصد از کل فولاد خام فراوری شده در دنیا طی ماه جولای در کارخانه های ایران فراوری شده است.

فراوری فولاد ایران کاهش یافت

در سال گذشته میلادی یعنی در جولای 2019 خروجی فولاد خام فراورینمایندگان ایرانی 2 میلیون و 45 هزار تن بوده که در امسال 4/ 14 درصد افزایش پیدا نموده است. افزایش ظرفیت فراوری صنایع فولادی ایران و رونق گیری بازار فولاد خام برای شرکت های ایرانی و افزایش قیمت این فلز تاثیر بسزایی در رشد آمارهای صنایع داخلی فولاد نسبت به سال گذشته داشته است.

پیشتازی ایران در رشد فراوری 2020 دنیا

با نگاهی به آمار 7 ماه نخست سال 2020 و مقایسه آن با 7 ماه نخست 2019 شاهد رشد پرقدرت فراوری فولاد کشور خواهیم بود که حاکی از 8/ 10 درصد افزایش در این برهه زمانی است. فولادسازان از ژانویه امسال تا خاتمه ماه جولای مجموعا 16 میلیون و 225 هزار تن فولاد خام فراوری کردند؛ این آمار در حالی ثبت شده که انجمن دنیای فولاد اعلام نموده حجم فراوری در مدت زمان مشابه طی سال گذشته 14 میلیون و 644 هزار تن بوده است. رشد فراوری یک میلیون و 575 هزار تنی که معادل 8/ 10 درصد رشد 7 ماهه است، بهترین رکورد ثبت شده رشد ظرفیت فراوری نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته در میان تمام فراورینمایندگان عظیم و کوچک فولاد در سراسر دنیا محسوب می گردد.

فرایند مثبت فولاد دنیای

انجمن دنیای فولاد در گزارش ماهانه خود بر مبنای آمار فراوری 64 کشور فراورینماینده فولاد دنیا نشان می دهد در ماه جولای امسال 152 میلیون و 694 هزار تن فولاد خام فراوری شده است که نسبت جولای 2019 کاهشی 5/ 2 درصدی را نشان می دهد؛ حجم فراوری در جولای سال گذشته 156 میلیون و 679 هزار تن بوده است. کاهش فراوری فولاد دنیای در ماه های اخیر نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و پیامدهای مالی آن به امری معمول تبدیل شده است. از ابتدای امسال و پس از همه گیر شدن بیماری کووید-19 که با اعمال محدودیت های کرونایی و تعطیلی بخش اصلی چرخه بازار کالایی همراه شد؛ منجر به تعطیلی یا کاهش فراوری صنایع پایین دستی مصرف نماینده فولاد شده است که بخش عظیمی از کاهش فراوری مربوط به این بخش است. از سوی دیگر رکود در صنعت ساخت و ساز و تعطیلی خطوط فراوری شرکت های خودروسازی در سراسر دنیا که مهم ترین مشتریان فولاد محسوب می شوند نیز تاثیر بسزایی بر کاهش فراوری توسط کشورهای عظیم در ماه های اخیر داشته است. گفتنی است که می توان چین را به عنوان عظیم ترین فراورینماینده فولاد دنیا از این قاعده مستثنا دانست، اما در اروپا و آمریکا شمالی شرایط شرکت های فراورینماینده چندان مساعد نیست.

میزان فراوری دنیای در ماه جولای به رغم آن که از فراوری ماه جولای سال گذشته به شکل چشم گیری کاهش یافته است، اما در فرایند ماهانه خود افزایش و بازیابی چرخه فراوری را تجربه می نماید. در ماه جولای با کاهش محدودیت های کرونایی در بخشی از نقاط دنیا، حجم فراوری دنیای فولاد از 148 میلیون و 674 هزار تن در ماه ژوئن به 152 میلیون و 694 هزار تن در ماه جولای رسیده است که بیانگر افزایش فراوری 4 میلیون و 20 هزار تنی در سراسر دنیا است. این رشد 7/ 2 درصدی فراوری در سراسر دنیا پاسخ بازار به خوش بینی ها نسبت به بازیابی تقاضا و گذر از رکود مالی در دو ماه اخیر است. آنالیز های دنیای اقتصاد نشان می دهد آخرین باری که میزان فراوری دنیای رقمی بالاتر از ماه جولای را نشان داده بود، آگوست سال 2019 بوده که بیش از 155 میلیون تن فولاد خام در کارخانه های فولادسازی فراوری شده بود. پس از شیوع کرونا در ماه آوریل میزان فراوری به رقمی کمتر از 137 میلیون تن رسید که بسیار پایین تر از حدود عادی فراوری بود و حالا گزارش جدید انجمن دنیای فولاد از گذر نسبی بحران در این صنعت خبر می دهد. البته باید در نظر داشت که کماکان شیوع مجدد کرونا در سراسر دنیا تهدیدی بالقوه بر سر راه این صنعت محسوب می گردد.

رشد چشمگیر فراوری چین، برزیل و کره جنوبی

در میان فراورینمایندگان عمده فولاد دنیا نیز شرکت های عمدتا دولتی عظیم چین کماکان با ثبت رکوردهای خارق العاده خود در بخش فراوری در حال تسخیر سهم شرکت های عظیم فولادی دنیا از بازار داخلی چین هستند و برای سومین ماه پیاپی بیش از 90 میلیون تن فولاد فراوری نموده اند. نشریه پلتس پیش تر در گزارشی عنوان نموده بود که چینی ها با بهره برداری از چند کارخانه عظیم فولاد طی ماه های اخیر دنیا را شگفت زده نموده اند، چرا که ابر شرکت های فولادی در آمریکا، بریتانیا، برزیل و استرالیا پس از شیوع کووید-19 با کاهش ظرفیت فراوری و بحران در بخش تقاضا دچار زیان های سنگینی شده اند. چین در ماه جولای با فراوری 93 میلیون و 358 هزار تن توانست فراوری ماهانه خود را بیش از یک میلیون و 780 هزار تن افزایش دهد. سایر فراورینمایندگان عمده نیز طی ماه جولای با رشد ماهانه فراوری روبرو شدند و در میان 11 کشور فراورینماینده عمده فولاد دنیا که بیش از 2 میلیون تن فولاد در ماه فراوری می نمایند تنها ایران و آلمان فرایند ماهانه کاهشی را ثبت کردند و سایر کشور ها با افزایش فراوری نسبت به ماه پیشین خود روبه رو شدند. ایران در گزارش ماه اخیر در میان فراورینمایندگان عمده یک رده دیگر سقوط کرد و به دهمین فراورینماینده عظیم دنیا بدل شد، ماه گذشته برزیل در این رده قرار داشت که با افزایش فراوری چشمگیر خود ایران و آلمان را پشت سر گذاشت و به رده هشتم رسید.

منبع: دنیای اقتصاد

منبع: تجارت نیوز

به "فراوری فولاد ایران کاهش یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری فولاد ایران کاهش یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید