جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز شنبه دوم اسفندماه 99

به گزارش وبلاگ نام تو، فرایند صعودی ابتدای بازار امروز پنج دقیقه بیشتر دوام نیاورد و شاخص بورس دوباره به مدار نزولی افتاد و شاهد تشکیل صف فروش برای اغلب نماد های کوچک و عظیم بازار سرمایه هستیم. تا جایی که بعد از گذشت 30 دقیقه از آغاز معاملات، شاخص کل هزار و 502 واحد کاهش پیدا نموده و 12 صدم درصد عقب نشینی نموده است. در این شرایط شاخص هم وزن مثبت است و در حد هشت صدم درصد افزایش را نسبت به روز گذشته تجربه می نمایند. تا این لحظه نماد های شستا، فارس، تاپیکو، فولاد و وغدیر بیشترین تاثیر منفی و نماد های فملی و وپارس به تنهایی بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل گذاشته اند.

جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز شنبه دوم اسفندماه 99

80 درصد نماد ها نزولی هستند

به گزارش وبلاگ نام تو، در ساعات ابتدایی معاملات امروز از مجموع 311 نماد بورسی معامله شده 257 نماد یعنی حدود 80 درصد آن ها به رنگ قرمز درآمده و فرایند نزولی در پیش گرفته اند. در این بین تنها 54 نماد صعودی هستند. همچنین در بازار فرابورس هم از مجموع 221 نماد معامله شده، 163 نماد ارزش سهام خود را از دست داده و 58 نماد در مدار صعودی حرکت می نمایند.

نقشه بازار در ابتدای معاملات روز شنبه دوم اسفندماه (برای مشاهده در ابعاد عظیمتر، روی عکس کلیک کنید)

آنالیز نقشه بازار نشان می دهد فملی توانسته راه خودش را از دیگر نماد ها جدا کند. دیروز قیمت جهانی مس به مرز کانال 9 هزار دلاری رسید و احتمالا همین مورد باعث استقبال سهامداران از فملی شده باشد. در بین فلزات اساسی که بیشترین آمار معاملات را به خود اختصاص داده اند، تنها فملی رونز صعودی دارد و دیگر نماد ها از جمله فولاد، فجر، زنگان، فخوز و کاوه در آستانه صف فروش هستند. در گروه صندوق های سرمایه گذاری پالایش و دارا یکم با تکرار صف فروش روز های گذشته، چهار درصد ارزش سهام خود را از دست داده اند. دیر صندوق های ETF سهامی هم عموما قرمزرنگ هستند. در گروه سیمانی ها، چند نماد از جمله ساروم، سبزوا، سغرب و سهمگت همچنان به فرایند صعودی خود ادامه می دهند، اما اکثریت گروه با نماد های قرمزرنگ است. از جمله آن ها می توان به سنیر، سدور و سفارس اشاره نمود. فرآورده های نفتی امروز سراسر صف فروش هستند و دو درصد ارزش سهام خود را از دست داده اند. وپارس و وشهر تنها نماد های سبزرنگ گروه بانک و موسسه اعتباری هستند و دیگر نماد ها از جمله وتجارت، وبصادر و وبملت درگیر صف فروش شده اند. در گروه محصولات شمیایی آریا تنها نماد عظیم سبزرنگ است و دیگران از جمله تاپیکو، پترول، فارس، بوعلی، شتوکا، کلر و نوری و... شاهد تکرار صف فروش روز های قبل هستند. در ابتدای معاملات امروز هلدینگ ها، سرمایه گذاری ها، خودرویی ها، استخراج کانه های فلزی، هتل و رستوران، غذایی ها و ماشین آلات از جمله گروه های سراسر قرمزرنگ بازار هستند.

60 درصد بازار قفل در صف فروش

امروز سهام صف های فروش از کل نماد های بازار بیشتر شد. در هفته گذشته عموما 50 درصد نماد های بازار سرمایه شاهد تشکیل صف فروش بودند، اما امروز تعداد آن ها به 390 نماد رسیده و 60 درصد بازار را تشکیل می دهند. ارزش کل صف های فروش در ساعات انتهای معاملات امروز به حدود چهار هزار و 540 میلیارد تومان می رسد. در طرف مقابل تنها 56 نماد معادل هشت درصد بازار شاهد تشکیل صف خرید هستند که مجموع ارزش صف آن ها نهایتا به 450 میلیارد تومان می رسد.

فملی؛ سنگین ترین صف خرید بازار

شرکت ملی صنایع مس ایران بعد از رکوردشکنی قیمت مس در بازار های جهانی، حالا شاهد تشکیل سنگین ترین صف خرید بازار سرمایه است. فملی بعد از افت و خیزی که امروز پشا سر گذاشت، تا ساعات انتهای پیروز شد به صف خرید برسد و ارزش صف خرید آن حدود 73 میلیارد تومان است. امید با صف خرید 34 میلیارد تومانی و شلعاب با صف خرید 17 میلیارد تومانی در مقام های دوم و سوم قرار دارند. رافزا، غگیلا، شصدف، کیمیا و میهن از دیگر نماد های دارای صف خرید در بازار امروز هستند.

شستا؛ سنگین ترین صف فروش بازار

شستا امروز هم مثل روز های گذشته در صدر فهرست سنگین ترین صف های فروش بازار سرمایه نهاده شده است. ارزش صف فروش سهام شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی امروز به حدود 162 میلیارد تومان می رسد. پشت سر آن پالایش با صف فروش 106 میلیارد تومانی ایستاده و خساپا با صف فروش 104 میلیارد تومانی در رتبه سوم نهاده شده است. کلوند، دارا یکم، خودرو و وتجارت در کنار بپاس، گدنا، سمگا، غصینو و چخزر سنگین ترین صف های فروش بازار را شاهد هستند.

ادامه فرایند نزولی با کاهش پنج هزار واحدی شاخص بورس

شاخص کل بورس تهران در انتها معاملات امروز شنبه دوم اسفندماه با کاهش پنج هزار و 597 واحدی به رقم یک میلیون و 232 هزار و 759 واحد رسید. در این روز شاخص کل 45 صدم درصد و شاخص هم وزن 15 صدم درصد کاهش داشتند و اینبار خبری از واگرایی شاخص کل و هم وزن نبود. طوری که حدود 90 درصد بازار قرمزپوش و 60 درصد آن قفل در صف فروش بود. امروز نماد های فملی و وپارس تنها شاخص ساز های صعودی بودند که توانستند روی شاخص کل تاثیر مثبت بگذارند. فملی به تنهایی سه هزار و 200 واحد شاخص کل را بالا برد. هرچند، در نهایت این دو نماد زورشان به فارس، شستا، فولاد، تاپیکو و وغدیر نرسید.

نقشه بازار در انتها معاملات روز شنبه دوم اسفندماه (برای مشاهده در ابعاد عظیمتر، روی عکس کلیک کنید)

آنالیز نقشه بازار در انتها معاملات نشان می دهد صندوق های سرمایه گذاری درآمد ثابت همچنان با استقبال سهامداران روبرو هستند و بیشترین ارزش معاملات در بازار امروز مربوط به این صندوق ها است که از جمله آنها می توان به امین یکم، کمند، اعتماد، پارند، آکورد، کیان، پیشگام و ... اشاره نمود. صندوق های سهامی مثل آوا، سرو و آگاس امروز عموما نزولی و قرمزرنگ بودند و صندوق های دولتی یعنی پالایش و دارا یکم هر دو با صف فروش سنگین، چهار درصد ارزش خود را از دست دادند. در گروه فلزات اساسی، فملی چون نگینی می درخشد. سنگین ترین صف خرید بازار باعث شد فملی امروز رشد شش درصدی را نصیب سهامدارانش کند. دیگر نمادهای فلزی امروز شرایط خوبی نداشتند و در بین آنها فولاد پیروز شد از صف فروش به قیمت هفته گذشته برگردد. سیمانی ها انگار که به آخر خط رسیده باشند، اغلب فرایند صعودی را کنار گذاشتند. سفارس، ساروم، سبزوا و سفانو از معدود نمادهای سبز سیمانی هستند. محصولات شیمیایی امروز یکدست قرمزپوش شدند و برای نمادهای عظیم گروه از جمله بوعلی، تاپیکو، شگویا و فارس صف فروش تشکیل شد. در بین بانک ها و موسسات اعتباری، وتجارت، وبملت و وبصادر نتوانستند از صف فروش جدا شوند، اما وپارس، سامان و ونوین با رنگ سبزشان سهامداران را خرسند کردند. با ریزش صف خرید سپیدار و تشکیل دوباره آن، گروه رایانه در بین پرمعامله ترین گروه های بازار نهاده شد. فرآورده های نفتی انگار که گوشه ای رها شده باشند، همگی قفل در صف فروش بودند. سرمایه گذاری ها، زراعت، غذایی ها، انبوه سازی ها، دارویی ها، خودرو، هلدینگ ها، کانی غیرفلزی، واسطه گری اقتصادی و هتل و رستوران شرایط مشابهی داشتند و عموما با صف فروش روبرو بودند.

تداوم ارزش معاملات ناچیز در بازار بی رونق

معامله گران بورس امروز حدود شش میلیارد و 600 میلیون سهام و اوراق اقتصادی را در قالب 547 هزار معامله به ارزش پنج هزار و 572 میلیارد تومان دادوستد کردند. در بازار فرابورس هم شاهد معاملات چهار هزار و 500 میلیارد تومانی بودیم که البته از این رقم تقریبا هزار و 700 میلیارد تومان به معاملات اوراق اراد اختصاص داشت و بخش عمده به جامانده هم به معاملات صندوق های سرمایه گذاری درآمد ثابت. در مجموع می توان گفت امروز تنها حدود هشت هزار و 800 میلیارد تومان سهام در بازار سرمایه معامله شده که رقم ناامیدنماینده ای به حساب می آید. امروز فملی، وپارس، فولاد، ولپارس، ثامید، سیتا و امین پرتراکنش ترین نماد های بورس و سپیدار، وسپهر، شاروم، زملارد، بپیوند، آریا و رافزا پرتراکنش ترین نماد های فرابورس بودند.

خروج 700 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس

سهامداران حقیقی بورس امروز حدود 700 میلیارد تومان سهام خود را به شرکت های حقوقی فروخته و پولشان را از بورس خارج کردند. عمده این خروج پول به ترتیب در نماد های شپنا، شبندر، فایرا، شستا، وسپهر، سیتا، وتجارت، واحیا، فخوز و تاپیکو رخ داده و در طرف مقابل شاهد ورود پول به نماد های سپیدار، فملی، وپارس، پارسیان، وهنر، رانفور، فباهنر، وسین، خبازرس و سهگمت شاهد ورود پول حقیقی بودیم.

منبع: فرارو

به "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز شنبه دوم اسفندماه 99" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز شنبه دوم اسفندماه 99"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید