قلعه رودخان فومن؛ دژ باشکوه گیلان

به گزارش وبلاگ نام تو، قلعه رودخان نزدیک فومن قرار گرفته و از دوره ساسانی به جا مانده است. این دژ تماشایی با کمی پیاده روی در دامنه کوه، پدیدار می گردد.

قلعه رودخان فومن؛ دژ باشکوه گیلان

می توانید در سفر به گیلان، چند ساعتی زمان بگذارید و از این دژ دیدن کنید. هم فال است و هم دیدن. در دل جنگل پیاده روی می کنید، یک بنای تاریخی را هم می بینید.

در این مطلب برای تان نوشته که قلعه رودخان کجاست، چه ویژگی ها و مجذوب کنندهیتی دارد و چه زمانی برای بازدید از آن بهتر است.

قلعه رودخان کجاست؟

فاصله تهران تا قلعه رودخان 360 کیلومتر است. اگر کمتر از 30 کیلومتر از فومن دور شویم، به این دژ تاریخی دسترسی پیدا می کنیم. فاصله آن از ماسوله 45 کیلومتر است. این جا بزرگ ترین قلعه آجری ایران است.

دژ رودخان یکی از جاذبه های تاریخی گیلان به شمار میرود که از دوره ساسانی به جا مانده. برخی از کارشناسان می گویند در زمان حمله اعراب و برای دفاع از شهر ساخته شده است. برخی دیگر هم می گویند در دوره سلجوقی ساخته شده است.

هر زمانی که ساخته شده، حالا می توانیم ببینمش و از زیبایی معماری و چشم انداز قشنگش لذت ببریم.

بلندی این دژ از سطح دریا به 715 متر می رسد. دیوارهای راسخش هزار و 500 متر طول دارند. 65 برج و بارو هم دارد که آن را باشکوه تر نموده اند.

این دژ در دل جنگل و بلندی کوهستان قرار گرفته. محلی ها به آن قلعه رخون می گویند. چراکه نزدیک رودخانه رخون قرار گرفته.

نام رودخان هم از رودخانه می آید. اگر قلعه هزار پله هم شنیدید، بدانید که منظور همین جاست. آن قدر جهت رسیدن به قلعه پله دارد که به هزارپله معروف شده.

دقیق ترش را بخواهید بدانید، 935 پله دارد. اگر پلکان بیشتری داشته، به مرور زمان از بین رفته اند. این دژ مجذوب کننده در 1354 ثبت ملی شد.

قلعه رودخان چه دیدنی هایی دارد؟

پیاده روی ما در جنگل آغاز می گردد. رودخانه باصفای رودخان از دل جنگل می گذرد. صدای شرشر آب فضا را لطیف می نماید. هوا تمیز است و خبری از بوق ماشین نیست. می توانیم همه نگرانی هامان را همان پایین کوه جا بگذاریم.

قبل از این که به خود دژ برسیم، با ردیف کافه ها و غرفه های محلی روبه رو می شویم. این جا می گردد غذای محلی، کلوچه فومن، و نان محلی بخریم. هرچه باشد برای بالا رفتن از آن همه پله انرژی لازم داریم.

دیدنی این جنب وجوش آدم را سرحال می نماید. بساط فروش صنایع دستی و عکاسی با لباس محلی هم برپاست. همه چیز به یادمان می آورد که در گیلان هستیم.

راه را ادامه می دهیم. اطراف مان درختان تنومند می بینیم و بوی جنگل را نفس می کشیم. دیدنی چشم انداز دژ از پایین کوه به ما انگیزه و انرژی می دهد.

سربالایی زیاد است و اگر پله نداشت، کارمان سخت تر می شد. همواره دژ نظامی را در محلی می سازند که راحت دردسترس قرار نگیرد.

بالاخره پله ها تمام می شوند و می توانیم روبه روی دیوارهای پیر و راسخ دژ بایستیم. اگر از ورودی و بعد دروازه بگذریم، می توانیم توی قلعه را ببینیم.

دژ دو بخش اصلی دارد. حاکم و خانواده اش در ارگ زندگی می کردند. قورخانه محل سکونت سربازها بوده است.

چطور به قلعه رودخان برویم؟

قشنگی های این سفر از همان ورود به گیلان آغاز می گردد. زمانی که دو طرف جاده پر از سبزی و درخت است. فومن را به قصد دیدن یکی از دیدنی ترین قلعه های ایران ترک می کنیم.

به روستای قلعه رودخان که می رسیم، باید 3 کیلومتر دیگر هم برانیم تا به پارکینگ برسیم. ماشین را در پارکینگ محوطه قلعه پارک می کنیم. از این جا به بعد دیگر روی توانایی مان برای پیاده روی حساب می کنیم.

زمانی که پای کوه رسیدیم، پله نوردی می کنیم. بیشتر از 900 پله روبه روی مان هستند تا ما را به قلعه برسانند.

برترین زمان سفر به قلعه رودخان چه فصلی ست؟

بهار برترین فصلی ست که می توانیم به فومن سفر کنیم. هوا ملایم است و خبری از داغی خورشید نیست. اول پاییز که هوا سرد نشده، خنکی دلچسبی دارد و برای پیاده روی عالی ست.

اگر تابستان به گیلان سفر کردیم، بهتر است صبح زود به دیدن قلعه برویم. اگر اهل طبیعت گردی باشیم، زمستان چشم انداز دلچسبی در جنگل انتظارمان را می کشد.

برای سفر به قلعه رودخان چه وسایلی لازم داریم؟

وسایل مورداحتیاجمان به فصل سفر بستگی دارد. اما در هر فصلی به کفش راحت و مناسب پیاده روی در جنگل احتیاج داریم. جهانگرد حرفه ای همواره ظرف آب همراهش دارد.

چوب دستی می تواند به پیاده روی در دامنه کوه و جنگل یاری کند. احتمالا از بازارچه پایین کوه بتوانیم چوب دستی بخریم.

بهتر است با آنالیز هواشناسی روز بارانی را برای سفر انتخاب نکنیم. با این همه در اول بهار و فصل سرما، لباس گرم لازم داریم.

شب کجا بمانیم؟

نزدیک ترین جا به این دژ آجری، فومن است. می توانیم شب را در هتل های فومن بمانیم. گزینه بعدی، هتل های رشت است. اگر بخواهیم نزدیک دریا باشیم، باید به هتل های انزلی فکر کنیم.

کدام جاذبه های نزدیک قلعه رودخان را ببینیم؟

برترین کار این است که در شهر فومن گردش کنیم. مجسمه های مجذوب کنندهی در این شهر پیدا می کنیم که دل مان می خواهد از همه شان عکس بگیریم. خرید کلوچه فومنی می تواند انگیزه کافی برای ساعتی ماندن در فومن باشد.

گزینه بعدی ماسوله است. روستای پلکانی مجذوب کنندهی که خیلی ها را سوی خودش می کشاند. از قلعه رودخان تا ماسوله 48 کیلومتر یعنی حدود 1 ساعت رانندگی فاصله داریم.

با 84 کیلومتر رانندگی از قلعه رودخان به انزلی می رسیم. اگر دلتنگ دریا باشیم، برترین کار این است که راهی بندر انزلی شویم. چه جاذبه ای بهتر از دریا و ساحلش؟ البته از آکواریوم و بازار انزلی هم دیدن می کنیم.

شما به قلعه رودخان رفته اید؟ چه فصلی از سال سفر نموده بودید؟ تجربه تان را برای ما تعریف کنید.

منبع:عـلی بـابا

منبع: دیجیاتور

به "قلعه رودخان فومن؛ دژ باشکوه گیلان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قلعه رودخان فومن؛ دژ باشکوه گیلان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید