روزشمار: 21 خرداد؛ روز جهانی صنایع دستی

به گزارش وبلاگ نام تو، دهم ژوئن سال 1964 میلادی شورای جهانی صنایع دستی تاسیس شد که سالروز تأسیس این همایش به عنوان روز جهانی صنایع دستی نام گذاری شده است.

روزشمار: 21 خرداد؛ روز جهانی صنایع دستی

صنایع دستی، به مجموعه ای از هنرها و صنایع اطلاق می گردد که محصول آن ها به طور عمده با استفاده از مواد اولیه بومی، به یاری دست و ابزار دستی ساخته می گردد. در هر یک از فرآورده های این صنایع، ذوق هنری و خلاقیت فکری صنعتگر سازنده، به نحوی تجلی می یابد و همین عامل، وجه تمایز اصلی این گونه محصول ها از مصنوعات مشابه ماشینی و کارخانه ای است.

صنایع دستی، حاصل روح ملت ها و دستاورد هنرهای آموخته از نسلی به نسل دیگر است. بنابراین، صنایع دستی تنها کالایی برای مبادله نیست، بلکه خصوصیات فرهنگی و ویژگی های قومی، به وسیله این کالا مبادله می گردد و نوعی ارتباط فرهنگی در میان جوامع به وجود می آورد.

پس از جنگ دنیای دوم، صنایع دستی با محتوای هنری و فرهنگی، مورد توجه کشورهای پیشرفته نهاده شد. در دهم ژوئن سال 1964 میلادی، نخستین همایش دنیای با شرکت مسئولان اجرایی، استادان دانشگاه، هنرمندان و صنعت گران بیش از 40 کشور دنیا، در نیویورک برگزارشد. در قطعنامه خاتمهی آن همایش، تأسیس شورای دنیای صنایع دستی، به عنوان نهاد وابسته به یونسکو تصویب شد. سالروز تأسیس این همایش، به عنوان روز دنیای صنایع دستی نام گذاری شد.

با تأسیس سازمان ملل متحد، محافظت از میراث فرهنگی بشری بر عهده یونسکو یا سازمان تربیتی - علمی و فرهنگی ملل متحد گذاشته شده است. که از سال 1964 میلادی با تأسیس شورای دنیای صنایع دستی، در قالب یکی از ارگان های وابسته به یونسکو، صنایع دستی و سنتی به صورت بخشی از حیات فرهنگی مالی ملل مورد توجه نهاده شد.

ایران نیز از سال 1347 شمسی (1968 میلادی) به وسیله سازمان صنایع دستی کشور، به عضویت این شورا عایدی و در مجمع آسیا و اقیانوسیه آن، مشغول فعالیت شد.

این شورا، در ابتدا با تعداد محدودی از اعضا کار خود را شروع کرد. اما هم اکنون، 90 کشور دنیا را تحت پوشش دارد و دبیرخانه آن، در شهر آمستردام هلند واقع شده است.

در دنیای خشن امروز صنایع دستی یعنی دمیدن روح لطافت به این زندگی خشن و انسان تا هست لطافت را می خواهد و صنایع دستی این احتیاج انسان را برآورده می نماید.

مهم ترین اهداف شورای دنیای صنایع دستی

    • تشویق، یاری و هدایت صنعتگران دستی و بعلاوه بالا بردن سطح اطلاعات تخصصی و حرفه ای آن ها با توجه به زمینه های متفاوت فرهنگی موجود در هر یک از کشورهای عضو.
    • حفظ و تقویت صنایع دستی و تجلی آن به صورت رکن عمده ای از حیات فرهنگی ملت ها.
    • ایجاد هم بستگی میان صنعت گران دستی سراسر دنیا.

در همین روز:

1. ویران شدن شهر قدیمی لار در اثر زلزله ای شدید (1340 شمسی)

2. سیل در آذربایجان و خراسان ده ها خانه را ویران کرد. (1351 شمسی)

3. شروع تهاجم امپراتوری روم به دولت ایران و خاتمه صلح پنجاه ساله (110 میلادی)

4. کشف حلقه دور سیاره زحل به وسیله گالیله، منجم و ستاره شناس ایتالیایی (1610 میلادی)

5. روز ملی پرتغال

منبع: کجارو

به "روزشمار: 21 خرداد؛ روز جهانی صنایع دستی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزشمار: 21 خرداد؛ روز جهانی صنایع دستی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید