شهر آلوی ایران ناتوان در برندسازی

به گزارش وبلاگ نام تو، فرماندار زبرخان گفت: تا به امروز بهره برداری مطلوبی از سوی دولت و باغداران برای فرآوری و برندسازی محصول آلو منطقه خرو صورت نگرفته است.

شهر آلوی ایران ناتوان در برندسازی

خرو شهری در نزدیکی نیشابور است که به علت پلکانی بودن، از آن به عنوان ماسوله خراسان نام برده می گردد، اگر پائیز فصل هزار رنگ ها سری به این منطقه زده باشید با پشت بام های طلایی رنگ بسیاری روبرو می شوید.

وجود بیش از 1701 هکتار باغ آلو، این شهر را به یکی از بهترین قطب های کشاورزی و بزرگ ترین فراورینماینده و صادر نماینده این محصول در کشور تبدیل نموده است. هرچند کیفیت بالای این محصول در خرو موجب شده است تا به این شهر لقب مرکز آلو بخارای ایران داده گردد، اما برای برندسازی که یکی از مهم ترین پارامتر ها جهت صادرات این محصول محسوب می گردد هنوز با شرایط مطلوب فاصله دارند.

بی توجهی به فرآوری آلو

حسین کاریزی یکی از کشاورزان شهر خرو گفت: به رغم اینکه هم زمان با فصل برداشت آلو پشت بام های منطقه مملو از انواع آلو ها می گردد، ولی فرآوری این محصول در منطقه انجام نمی گیرد.

او اضافه کرد: هنوز در منطقه محصول آلو به شیوه سنتی پوست می گردد و در فرآوری آن از تکنولوژی های روز استفاده نمی گردد.

این کشاورز کمبود منابع آبی را یکی دیگر از مهم ترین مسائل در زمینه فراوری آلو دانست و ادامه داد: چون از خرداد تا شهریورماه هر سال، آب سهمیه بندی می گردد کیفیت آلوی این شهر کاهش داشته است.

کاریزی با اشاره به گرانی و کیفیت پائین سموم، شرایط بازار فروش آلو را مطلوب ارزیابی نکرد و خاطرنشان کرد: هرچند پارسال هر کیلو آلو 70 هزار تومان به فروش می رسید، اما سال جاری، کیلویی 50 هزار تومان هم به فروش نمی رسد، شرایط موجود موجب شده آلو کاران دچار سرخوردگی شوند.

او توضیح داد: تحریم ها موجب شده حدود 6000 تن آلو از سال گذشته در انبار ها باقی بماند و هیچ تسهیلاتی برای جبران ضرر های وارده به آلوکاران تخصیص نیافته است.

این آلوکار با عنوان اینکه در هر 4000 متر فقط یک تن آلو از نوع حاج حسنی و کبرایی فراوری می گردد،تأکید کرد: هر ساله به علت سرما و تگرگ خسارت های بسیاری به باغداران و کشاورزان وارد می گردد.

کاریزی بعلاوه از مسئولان خواست نسبت به خرید تضمینی این محصول از باغداران اقدام نمایند.

99 درصد خام فروشی

محمد عین القضات، فرماندار زبرخان گفت: تا به امروز بهره برداری مطلوبی از سوی دولت و باغداران برای فرآوری و برندسازی محصول آلو منطقه صورت نگرفته است.

او اضافه کرد: برندسازی محصول آلو یکی از دغدغه مهم باغداران است و دولت برای جذب سرمایه گذار باید بسته هایی تشویقی تعریف کند اما تا به امروز اقداماتی در این خصوص اجرا شده است.

فرماندار زبرخان ادامه داد: هرچند یکی از سرمایه گذاران منطقه برای فرآوری آلو اقداماتی انجام داده، اما هنوز با ضعف هایی روبرو هستیم.

عین القضات با انتقاد از اینکه تا به امروز بهره برداری مطلوبی از سوی دولت و باغداران برای فرآوری و برندسازی آلو انجام نشده است، خاطرنشان کرد:باوجود اینکه نیشابور دومین شهر صنعتی خراسان رضوی است، اما هنوز آن گونه که باید برای راه اندازی کارخانه های فرآوری این محصول از جمله شیره آلو، استفاده از پوست آلو و... اقدامی نشده و مغفول مانده است.

او با اظهار تأسف از اینکه در حال حاضر 99 درصد محصول آلو خام فروشی می گردد، توضیح داد: اکنون آلوی خرو به کشور های پاکستان و هند صادر می گردد.

فرماندار زبرخان تأکید کرد: به علت سرمایه گذاری که برای کاهش بار میکروبی این محصول اجرا شده اکنون اروپائی ها متقاضی آلو شهر خرو هستند.

چالش در فروش

پائیز که می رسد آلو های صادراتی خرو که معروفیت جهانی دارد، در سبد های سنتی، منظره زیبایی به این شهر می دهد، اما اینکه در فروش و صادرات آن تا چه مقدار پیروز بوده اند موضوعی است که علی مبارکی، معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی نیشابور در مورد آن گفت: به رغم معروفیت جهانی محصول آلوی شهر خرو، در حوزه فروش با چالش های جدی روبرو هستیم.

او سطح زیر کشت آلو در خرو را 1701 هکتار و اندازه برداشت آن را 6375 تن خاطرنشان کرد و اضافه کرد: در حال حاضر این محصول به استان تهران و کشور های هندوستان، پاکستان و بنگلادش صادر می گردد.

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور ادامه داد: به رغم اینکه در حوزه بسته بندی اقداماتی اجرا شده، اما در حوزه فروش همچنان چالش هایی وجود دارد، به طوری که دلالان آلو ها را با قیمت بسیار پائین خریداری می نمایند.

مبارکی خاطرنشان کرد: گرچه خرید تضمینی آلو در دستور کار واقع شده است، اما هنوز زیرساخت های لازم فراهم نیست، بعلاوه با توجه به پیگیری های انجام شده تا به امروز خسارت آلوکاران ناشی از تگرگ فروردین ماه سال جاری که حدود 400 میلیارد تومان بود پرداخت نشده است.

او با بیان اینکه، چون هنوز نهال های آلو به شیوه غرقابی آبیاری می شوند فراوری این محصول با تهدید روبرو است، توضیح داد: کشت مکانیزه و فرآوری آلو برای صادرات نیازمند توجه و حمایت جدی مسئولان است و این مهم با برندسازی امکان پذیر است.

گرچه آلو بخارای شهر خَرو معروف تر از خودش است، اما هنوز آن گونه که باید برای برندسازی آن توفیقی حاصل نشده، این در حالی است که از زمان های گذشته این شهر یکی از بزرگ ترین عرضه نمایندگان آلو و قطب فراوری این محصول در ایران بوده است.

در این شهر ارقام متنوع آلو مانند کبرایی، حاج حسنی، بخارا، شمس، طرقبه و … در حجم های عمده عرضه می گردد، اما با تمام ظرفیت ها و پتانسیل هایی این محصول، مسئله برندسازی و صادرات به عنوان مهم ترین معضل این محصول به جای مانده است.

وبلاگ نام تو خراسان رضوی مشهد

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "شهر آلوی ایران ناتوان در برندسازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهر آلوی ایران ناتوان در برندسازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید