نهضت آموزش جهت یابی و حرکت به بیش از هزار نفر در سال 1400

به گزارش وبلاگ نام تو، تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در اولین جلسه شورای برنامه ریزی سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سال 1400 به تشریح عملکرد سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سال 1399 بر اساس سند تحول بنیادین پرداخت.

نهضت آموزش جهت یابی و حرکت به بیش از هزار نفر در سال 1400

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی در این نشست با بیان اینکه علاوه بر تدوین سه بسته تحولی مبتنی بر سند تحول بنیادین برنامه های سال گذشته سازمان نیز بر اساس زیر نظام های سند تحول بنیادین پیگیری شد، اظهار کرد: در زیر نظام تأمین فضا، تجهیزات و فناوری یکی از برنامه ها طراحی، ساخت و تجهیز فضاهای آموزشی تربیتی و ورزشی دانش آموزان با احتیاجهای ویژه بود که با سه فعالیت مناسب سازی الگویی مدارس انطباقی پذیرای دانش آموزان تلفیقی فراگیر، مناسب مدرسه انطباقی دانش آموزان با اختلال طیف اتیسم و نهضت مشارکتی توان افزایی در سال 1399 پیگیری شد.

وی اضافه نمود: در سال 1399 سازمان نوسازی و تجهیز مدارس 1260 مدرسه را به لحاظ فیزیکی مناسب سازی کرد و 32 مدرسه پذیرا و 32 مدرسه اتیسم نیز در استان های کشور به صورت الگویی در تمامی ابعاد فضای فیزیکی، تجهیزات و نیروی انسانی مناسب سازی شده است.

وی گفت: بر اساس آمایش سرزمینی و در راستای نهضت توان افزایی 72 هزار تجهیزات آموزشی، پرورشی و توان بخشی برای دانش آموزان استثنایی باید تهیه گردد که رقمی بالغ بر 450 میلیارد تومان اعتبار احتیاج دارد و 50 میلیارد تومان از این اعتبار در بودجه امسال توسط مجلس دیده شده است.

معاون وزیر با اشاره به برنامه های زیر نظام تربیت معلم و تأمین منابع انسانی گفت: توانمند سازی مدیران و معلمان در شناسایی، هدایت و بهره برداری از ظرفیت ها برنامه تدوینی این زیر نظام در سال 1399 بود که با سه فعالیت نهضت زبان اشاره، نهضت خط بریل و آموزش معلمان با مهارت های چندگانه پیگیری شد.

وی اضافه نمود آموزش زبان اشاره به 4 هزار نفر و خط بریل به هزار نفر در سال 1399 هدف گذاری شده بود که 4 هزار و 873 نفر آموزش زبان اشاره را دیدند و 1989 نفر نیز آموزش خط بریل دیدند و این میزان از هدف گذاری بسیار بالاتر بود.

وی گفت: 14.9 درصد معلمان دانش آموزان کم توان ذهنی نیز در سال گذشته نیز 127 ساعت آموزش مهارت های چندگانه را در قالب دوره های ضمن خدمت دیده اند. یکی از فعالیت های سال 1400 نهضت آموزش جهت یابی و حرکت به بیش از هزار نفر از معلمان، مدیران و اولیاء است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه گفت: برنامه فراوری بسته های یادگیری و توان بخشی نوآموزان و دانش آموزان با احتیاجهای ویژه در راستای زیر نظام برنامه درسی در سال گذشته با سه فعالیت تألیف کتاب درسی و راهنمای تدریس معلم، مناسب سازی کتاب های درسی و فراوری درس افزارهای آموزشی و کیت های آموزشی ویژه دانش آموزان با احتیاجهای ویژه پیگیری شد و بر همین اساس در سال گذشته 25 کتاب درسی و راهنمای معلم تألیف، 89 کتاب درسی مناسب سازی و 6 درس افزار و کیت آموزشی نیز فراوری شد. تألیف 10 کتاب درسی و مناسب سازی 100 کتاب نیز برای سال 1400 هدف گذاری شده است.

حسینی بازنگری برنامه درسی و فعالیت های آموزشی تربیتی دوره پیش دبستان را یکی دیگر از برنامه های زیر نظام برنامه درسی در آموزش و پرورش استثنایی دانست و گفت: بر اساس این برنامه در سال گذشته 31.7 درصد بچه ها پیش دبستانی در آموزش و پرورش استثنایی خدمات توان بخشی دریافت نموده اند و نزدیک به 11 هزار نفر از نوآموزان با احتیاجهای ویژه نیز تحت پوشش دوره پیش دبستانی درآمده اند.

معاون وزیر ایجاد شبکه جامع آموزش خانواده در بستر فناوری اطلاعات و رسانه را از برنامه های تدوینی در راستای زیر نظام راهبری و مدیریت تربیتی دانست و گفت: در سال 1399 اپلیکیشن جامع آموزش و سامانه های جامع آموزش مجازی و ندای همراه برای اجرای این برنامه در سازمان آموزش و پرورش استثنایی طراحی شده است.

وی اضافه نمود: توسعه و ارتقای کیفیت خدمات مراکز هدایت و مشاوره خانواده یکی دیگر از برنامه های زیر نظام راهبری و مدیریت تربیتی است که بر همین اساس در سال گذشته 37 مرکز هدایت و مشاوره خانواده راه اندازی شده است و تعداد این مراکز در کشور به 51 مرکز رسید. به بیش از 50 درصد دانش آموزان استثنایی مقطع ابتدایی نیز خدمات توان بخشی داخل و خارج از مدرسه ارائه شده است.

معاون وزیر تدوین برنامه جامع استعدادیابی در دوره های مختلف تحصیلی را یکی دیگر از برنامه های زیر نظام راهبری و مدیریت تربیتی دانست و گفت: بر همین اساس 80 درصد دانش آموزان استثنایی پایه ششم اصول نماز را در سال 1399 یاد گرفته اند و همچنین 311 دانش آموز در رشته های مختلف دانشگاهی پذیرفته شده اند.

وی اضافه نمود: تدوین نظام نامه تحقق پوشش کامل تحصیلی دوره آموزش عمومی از دیگر از برنامه های زیر نظام راهبری و مدیریت تربیتی است و بر همین اساس در سال گذشته 64 هزار و 640 دانش آموز تحت پوشش طرح تلفیقی فراگیر درآمده اند و 78 هزار دانش آموز نیز در مدارس خاص مشغول به تحصیل هستند.

معاون وزیر بازنگری و اصلاح سازوکارهای تأمین منابع اقتصادی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی را یکی از برنامه های زیر نظام تأمین و تخصیص منابع اقتصادی دانست و گفت: 98.8 درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان در سال 1399 مورد سنجش قرار گرفتند و برای سال 1400 پوشش 99 درصدی هدف گذاری شده است. اجرای آزمایشی غربالگری نوآموزان بدو ورود به دبستان در معرض مسائل یادگیری نیز در سال 1400 انجام خواهد شد.

حسینی توسعه انجمن های علمی پژوهشی را یکی از برنامه های زیر نظام پژوهش و ارزشیابی دانست و گفت: مشارکت معلمان در طرح جمع آوری ایده های مطلوب جام، مشارکت اساتید و معلمان در کمیته کاربست مطالعات ملی و بین المللی و مشارکت 9 درصدی معلمان در جشنواره الگوهای برتر تدریس از جمله فعالیت های سال 1399 در این حوزه است.

منبع: خبرگزاری پانا

به "نهضت آموزش جهت یابی و حرکت به بیش از هزار نفر در سال 1400" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نهضت آموزش جهت یابی و حرکت به بیش از هزار نفر در سال 1400"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید