هشدار پوتین درباره خطرات ناشی از خروج آمریکا از پیمان نابودی موشک ها

به گزارش وبلاگ نام تو، رئیس جمهوری روسیه با اشاره به اینکه مسکو خواستار آغاز دور جدید مسابقه تسلیحاتی نیست، گفت: خروج آمریکا از پیمان نابودی موشک های میان برد و کوتاه تر، تهدیدهای سیاسی و نظامی در منطقه شرق آسیا را افزایش داده است.

هشدار پوتین درباره خطرات ناشی از خروج آمریکا از پیمان نابودی موشک ها

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ نام تو به نقل از خبرگزاری تاس، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز شنبه در نشست سران کشورهای شرق آسیا هشدار داد که خطرات و تهدیدهای سیاسی-نظامی در منطقه شرق آسیا پس از خروج ایالات متحده از پیمان نابودی موشک های دارای برد متوسط و کوتاه تر افزایش یافته است.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و جهان را در کانال تلگرامی وبلاگ نام تو بخوانید. (کلیک کنید)

پوتین یادآور شد: همانطور که می دانید، ما (طرف روسی) بطور یک طرفه توقف استقرار موشک های میان برد و کوتاه تر، نه تنها در منطقه آسیا و اقیانوس آرام، بلکه در سایر مناطق جهان را اعلام کرده ایم، به این شرط که شرکای آمریکایی ما نیز از چنین اقدامات خودداری کنند.

وی تأکید کرد که برای حفظ امنیت در منطقه آسیا و اقیانوسیه، لازم است اقداماتی انجام داده و همکاری ها در طیف گسترده ای از مسائل سیاسی و اقتصادی افزایش یافته و در هماهنگی با هم کار کرد. به گفته وی، عمل به اصول اساسی مانند احترام به حقوق بین الملل، در نظر دریافت منافع یکدیگر و حصول اطمینان از امنیت برابر و غیر قابل تقسیم بسیار اهمیت دارد.

رئیس جمهور روسیه با اشاره به اینکه مسکو به منظور تثبیت اوضاع و جلوگیری از آغاز دور جدید مسابقه تسلیحاتی حاضر به انجام اقدامات لازم در این زمینه است، به شرطی که طرف آمریکایی هم مشابه عمل کند، تأکید کرد: ما برای بحث و گفت وگوی جدی درباره این موضوع با همه کشورهای علاقه مند آمادگی داریم.

در اواسط ماه اکتبر، رئیس جمهوری روسیه پیشنهاد تمدید یک توافقنامه مهم دیگر مهم برای ثبات جهانی - پیمان کاهش تسلیحات تهاجمی (استارت-3)، حداقل برای یک سال و بدون شروط اضافه را مطرح کرد. پوتین در این باره یادآور شد: داشتن زمان مضاعف، انجام مذاکرات پرمحتوا به منظور تقویت امنیت راهبردی در جهان را امکان پذیر خواهد ساخت. با این حال، ایالات متحده این پیشنهاد را رد کرده است.

لازم به یادآوری است که پیمان نابودی موشک های دارای برد متوسط و کوتاه تر در سال 1987 بین اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده آمریکا منعقد شد که تولید و استقرار موشک های بالستیک و کروز میان برد و کوتاه تر را برای هر دو کشور ممنوع کرده بود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در اول ماه فوریه سال 2019 از آغاز فرایند خروج این کشور از پیمان نابودی موشک ها خبر داده و علت آن را نقض این توافقنامه از سوی روسیه نامید. ترامپ بیان نمود که مایل است توافقنامه جدیدی با مشارکت چین منعقد کند.

مقامات مسکو بارها اتهامات وارده در باره نقض این پیمان دوجانبه را تکذیب کرده و در پاسخ به این اقدام آمریکا، اجرای این توافقنامه را متوقف کرد. بدین ترتیب، از تاریخ دوم آگوست سال 2019 (11 مرداد ماه سال گذشته) پیمان نابودی موشک های برد متوسط و کوتاه تر، به ابتکارعمل طرف آمریکایی به موجویت خود انتها داد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "هشدار پوتین درباره خطرات ناشی از خروج آمریکا از پیمان نابودی موشک ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار پوتین درباره خطرات ناشی از خروج آمریکا از پیمان نابودی موشک ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید