پخش زنده برخورد فضاپیمای DART ناسا با یک سیارک

به گزارش وبلاگ نام تو، امروز، دوشنبه 26 سپتامبر (4 مهر 1401) فضاپیمای DART ناسا در عملیاتی از پیش برنامه ریزی شده به یک سیارک کوچک برخورد خواهد تا جهت آن را منحرف کند. این عملیات به لطف دوربین دقیقی که بر روی این فضا پیما نصب شده، قرار است به صورت زنده برای ساکنان زمین به نمایش در بیاید.

پخش زنده برخورد فضاپیمای DART ناسا با یک سیارک

به گزارش وبلاگ نام تو به نقل از rahnamato، آزمایش تغییر جهت دوگانه سیارک (DART) ناسا، نام برنامه ای است که این سازمان فضایی از طرق آن میخواهد تا امکان تغییر جهت سیارک از طریق برخورد یک فضاپیما را مورد سنجش قرار دهد.

فضاپیمای DART در جهت خود قرار است با سرعت بیش از 14000 مایل در ساعت به سطح سیارکی به نام دیمورفوس برخورد کند. محققان امیدوارند که این برخورد، مدار سیارک را تغییر دهد و بدین شکل راهی برای مقابله با نمونه های خطرناک مشابه بیابند.

نه دیمورفوس و نه همدم بزرگتر آن، دیدیموس، هیچ خطری برای زمین ندارند، اما این آزمایش به منظور آنالیز این ایده است که آیا در صورت کشف سیارکی که تهدیدی قریب الوقوع برای حیات روی زمین باشد، می توان از چنین روشی برای نجات زمین بهره گرفت یا نه.

فضاپیمای DART دارای یک سیستم راهنمایی مستقل در عرشه است که وظیفه راهنمایی DART را به سمت دیمورفوس که تنها 163 متر (530 فوت) عرض دارد، خواهد داشت. 163 متر در مقیاس انسانی بزرگ است، اما از نظر نجومی، آنقدر کوچک و دور است که محققان هنوز دقیقاً نمی دانند چه شکلی است و احتمالاً تصویر خوبی از این سیارک تا قبل از برخورد نخواهند داشت.

به لطف دوربین DART، مردم می توانند این رخداد برخورد را کمی عقب تر از زمان واقعی، دیدن نمایند. النا آدامز، مهندس سیستم های ماموریت DART گفت: در واقع، آنچه روی زمین می بینید چیزی است که احتمالاً حدود 45 ثانیه قبل تر اتفاق افتاده است، اما هنوز شگفت انگیز است، زیرا در هر ثانیه یک تصویر عرضه می گردد.

DART در چه ساعتی با یک سیارک برخورد می نماید؟

برخورد برای ساعت 7:14 عصر به وقت شرقی (بامداد روز سه شنبه به وقت ایران) برنامه ریزی شده است، اما ناسا پوشش خود را از برخورد DART در ساعت 6 عصر به وقت شرقی دوشنبه، 26 سپتامبر شروع خواهد نمود.

نحوه دیدنی زنده برخورد فضاپیمای DART با سیارک

برای مشاهده مستقیم برخورد فضاپیمای DART ناسا با سیارک دیمورفوس، شما می توانید به لینک های زیر مراجعه کنید؛

وبسایت رسمی سازمان فضایی ایالات متحده، ناسا

کانال رسمی ناسا در یوتیوب

منبع: فرارو

به "پخش زنده برخورد فضاپیمای DART ناسا با یک سیارک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پخش زنده برخورد فضاپیمای DART ناسا با یک سیارک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید