تکمیل پروژه راه آهن سنندج همدان به گامهای آخر رسیده است
به گزارش وبلاگ نام تو، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده، تکمیل پروژه راه آهن سنندج همدان به گامهای آخر رسیده است.
یکی از شریانهای حیاتی در ترددهای بین شهری و استانی راه آهن و استفاده از قطار است؛ این مهم در کنار سفرهای هوایی و دریایی سه ضلع اصلی را در حرکت و مراودات منطقه ای و فرامنطقه ای تشکیل می دهند.
پروژه راه آهن همدان سنندج جزو پروژه های مصوب در سال 1383 است که عملیات اجرایی آن در سال 1385 آغاز شدە و تکمیل آن بیش از 18 سال بە طول انجامیدە است.
این پروژه تا ابتدای دولت سیزدهم تنها 63 درصد پیشرفت فیزیکی داشت کە در نهایت با کار جهادی در دولت سیزدهم و تزریق بە موقع اعتبارات قرار است، پاییز امسال با حضور رئیس جمهور به بهره برداری برسد.
به باور ناظران و اهل فن، با اجرای این پروژه بخشی از عقب ماندگی های استان در حوزه های زیرساختی راه جبران و بستر توسعه بیش از پیش برای کردستان فراهم می گردد.
استاندار کردستان در بازدید از این پروژه اظهار کرد: ابر پروژە راە آهن همدان سنندج در ابتدای کار دولت سیزدهم با یک هزار میلیارد تومان هزینه حدود 65 درصد پیشرفت داشت و پروژە بە دلایلی متوقف مانده بود.
اسماعیل زارعی کوشا اضافه نمود: در جریان سفر سال گذشته رئیس جمهور بە استان کردستان یکی از مصوبات محوری آن سفر فعالسازی و اتمام پروژە راە آهن بود کە خوشبختانە طی یک سال گذشتە به میزان یک سوم پیشرفت کل پروژه تا ابتدای دولت، کار انجام شد، به گونه ای که هم اکنون پروژە 96 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی اظهار داشت: در سفر ریاست جمهوری بە کردستان مبلغ یک هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار برای انتها عملیات اجرایی پروژە اختصاص یافت کە از این رقم تا به امروز یک هزار و 104 میلیارد تومان بە شرکت زیرساخت پرداخت شدە و قرار است مابقی اعتبار هم بە زودی با هدف تکمیل پروژە واریز گردد.
زارعی کوشا ابراز امیدواری کرد با توجە بە جدیت پیمانکاران و کار در چند جبهە و فعالیت شبانە روزی، این ابر پروژە تا یک ماە آیندە جهت بهرە برداری تحویل شرکت راە آهن جمهوری اسلامی دادە گردد.
استاندار کردستان ادامه داد: رایزنی ها و کارهای مطالعاتی و مقدماتی جهت ادامە این پروژە تا مرز باشماق مریوان هم در حال اجرا است و اگر اینگونه گردد، این پروژە یک محور ریلی راهبردی برای منطقە خواهد بود.
وی با بیان اینکه برای تکمیل ایستگاە های مسیر دهگلان، قروە و...این کار همچنان ادامە پیدا می نماید، گفت: در فاز نخست این پروژه امکان جابجایی 300 هزار نفر مسافر و 600 هزار تن بار در سال پیش بینی شده که این ظرفیت مهم در خط ریلی کردستان در افق بلند مدت تا 600 هزار نفر مسافر و جابجایی 3 میلیون تن بار در سال مطالعه و برنامه ریزی شده است.
منبع: همگردی