حق کمیسیون مشاوران املاک چقدر است؟ ، شرط دریافت مالیات ارزش افزوده به وسیله بنگاه های املاک

به گزارش وبلاگ نام تو، سقف نرخ کارمزد دریافتی واحدهای صنفی در هر شهر براساس مصوبه کمیسیون نظارت همان شهرستان مشخص می گردد و هرگونه تخطی از آن قابلیت شکایت و پیگیری دارد.

حق کمیسیون مشاوران املاک چقدر است؟ ، شرط دریافت مالیات ارزش افزوده به وسیله بنگاه های املاک

به گزارش وبلاگ نام تو، ارائه خدمات ملکی به صنف مشاوران املاک اختصاص دارد و آنها ضمن انجام تکالیفی که برای عقد و ثبت قراردادهای ملکی براساس قوانین جاری دارند، در ازای هر خدمتی کارمزد و حق الزحمه خود را براساس مصوبه کمیسیون نظارت شهرستان دریافت می نمایند.

حداکثر نرخ کارمزد واحدهای صنفی مشاور املاک تهران در آخرین مصوبه کمیسیون نظارت شهرستان تهران در تاریخ 23شهریور 1399تعیین شده و فقط درصورت صدور کد رهگیری، باید 9درصد مبلغ کمیسیون نیز به عنوان مالیات ارزش افزوده پرداخت گردد.

1- حق کمیسیون مشاوران املاک برای مبایعه نامه (خریدوفروش ملک) معادل 0.25درصد ارزش معاملاتی ملک از هر طرف معامله و جمعاً 0.5درصد ارزش معامله از دوطرف است؛ یعنی برای مبایعه نامه یک ملک یک میلیارد تومان، هر طرف معامله باید 2.5میلیون تومان به مشاور املاک بپردازد و درصورت دریافت کد رهگیری، باید 225هزار تومان نیز به عنوان 9درصد مالیات ارزش افزوده حق کمیسیون پرداخت کند.

2- حق کمیسیون رهن و ودیعه اجاره، از هر طرف نیم درصد مبلغ رهن دریافت می گردد؛ یعنی برای 100میلیون تومان رهن، هر طرف باید 500هزار تومان بپردازد و درصورت دریافت کد رهگیری، 45هزار تومان نیز مالیات ارزش افزوده دریافت می گردد.

3- حق کمیسیون اجاره، یک چهارم مبلغ اجاره یک ماه از هر طرف دریافت می گردد؛ یعنی برای یک میلیون تومان اجاره، هرطرف باید 250هزار تومان به اضافه 22هزار و 500تومان مالیات ارزش افزوده بپردازد.

4- حق کمیسیون برای تمدید قرارداد اجاره، از هر طرف معادل یک دهم حق کمیسیون اصل قرارداد است که طبق بندهای 2و 3محاسبه می گردد.

5- حق کمیسیون مشارکت در ساخت از هر طرف قرارداد معادل 0.2درصد از ارزش قرارداد است.

6- مشاوران املاک مکلف هستند بعد از عقد قرارداد یا مبایعه نامه، هرگونه متمم برای آن را رایگان تنظیم نمایند.

نکته: مشاوران املاک باید در هر شهرستان به نرخنامه مصوب کمیسیون نظارت همان شهرستان عمل نمایند و هرگونه تخلف آنها از نرخ های مصوب، می تواند به وسیله شکایت به کمیسیون بازرسی و نظارت اتحادیه مشاوران املاک شهرستان پیگیری گردد. درصورت احراز تخلف، ضمن برگشت اضافه پرداخت مشتری، مشاور املاک نیز به وسیله جریمه نقدی، پلمب یا حتی لغو جواز، تنبیه خواهد شد.

منبع: همشهری آنلاین

به "حق کمیسیون مشاوران املاک چقدر است؟ ، شرط دریافت مالیات ارزش افزوده به وسیله بنگاه های املاک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حق کمیسیون مشاوران املاک چقدر است؟ ، شرط دریافت مالیات ارزش افزوده به وسیله بنگاه های املاک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید