مراحل تعمیر تراشه های رنگ خودرو (20 گام)
به گزارش وبلاگ نام تو، تراشه های رنگ ماشین نه تنها ظاهری زننده دارند بلکه فلز خودرو را در معرض خوردگی قرار می دهند. با تعمیر تراشه رنگ، احتمال این که خودروی شما مثل روز اول نشود وجود دارد؛ اما شما می توانید جلوه بهتری به آن بدهید. بعلاوه از ایجاد زنگ زدگی بیشتر به بدنه خودرو جلوگیری خواهید کرد.
این تراشه ها معمولاً نتیجه شن و ماسه و زباله های جاده هستند که از لاستیک های وسایل نقلیه جلویی به خودروی شما پرتاب می شوند. متأسفانه در سرعت های بالا در بزرگراه ها، سنگ های کوچک می توانند اثراتی در رنگ کاری خودروی شما برجای بگذارند.
در این شرایط شما باید قبل از این که خیلی دیر گردد، تراشه های رنگ روی وسیله نقلیه خود را تعمیر کنید و اگر آن ها را نادیده بگیرید، خیلی سریع باعث زنگ زدگی می شوند. توجه داشته باشید که نباید تعمیر تراشه های رنگ خودرو را زیر نور مستقیم خورشید یا دمای بالا انجام دهید. در ادامه این مقاله از مجله وبلاگ نام تو به آنالیز بیشتر این موضوع خواهیم پرداخت.
نحوه تعمیر تراشه های رنگ خودرو
تعمیر خراش عمیق یا تراشه رنگ خودرو ممکن است کار دشواری به نظر برسد اما با انتخاب رنگ مناسب، کمی صبر و هدایت های این مقاله، دستیابی به نتیجه حرفه ای آسان تر خواهد شد. در ادامه با مراحل تعمیر تراشه های رنگ خودرو بیشتر آشنا می شویم.
مرحله 1: وسایل لازم را آماده کنید
آنچه احتیاج دارید شامل موارد زیر است:
- تاچ آپ اتوماتیک بدنه
- رنگ الکل دناتوره
- ترکیب پولیش
- پارچه های میکروفیبر
این وسایل را می توانید به صورت کیت کامل در بعضی از فروشگاه ها پیدا کنید.
مرحله 2: رنگ درب خودرو را آنالیز کنید
قبل از هر کاری باید کد رنگ خودروی خود را شناسایی نموده و رنگ صحیح را انتخاب کنید. اگر ماشین شما رنگ نشده باشد، به راحتی می توانید رنگ مناسب آن را پیدا کنید. در بیشتر خودروها این اطلاعات را روی برچسبی بر روی درب راننده مشاهده خواهید کرد.
برای اطمینان کامل از تطابق رنگ، فروشنده VIN یا شماره شناسایی خودرو را چک می نماید. VIN را روی برچسب درب یا صفحه VIN روی داشبورد خودرو پیدا خواهید کرد. برای خرید رنگ دقت کنید تا مطابقت بالایی داشته باشد.
مرحله 3 تعمیر تراشه های رنگ خودرو؛ خرید وسایل لازم
آمادگی برای کار، رمز رسیدن به نتایج خوب است. شما برای نتیجه بهتر به کاغذ سنباده 3M ، میله های چوبی، سواب های پنبه ای، موچین با نوک نازک، برچسب و پانچ های کاغذی مختلف احتیاج دارید.
بیشتر سنباده های بازاری به رنگ اطراف تراشه آسیب می رسانند. بنابراین گاهی باید سنباده های ریز را خودمان بسازیم. از پانچ ها برای برش دادن دایره های کاغذ سنباده کوچک بهره ببرید و آن ها را به میله های چوبی بچسبانید.
مرحله 4: ماشین را بشویید
ابتدا ماشین را با آب گرم و صابون بشویید و بگذارید خشک گردد. باید قبل از هر کاری مطمئن شوید که ماشین عاری از کثیفی است تا به راحتی تعمیر گردد.
مرحله 5: پارافین و روکش ها را پاک کنید
در مرحله بعد موم، گریس و سیلیکون که مانع از چسبیدن رنگ تازه به سطح ماشین شما می شوند را تمیز کنید. PPG Acryli-Clean یکی از این حلال ها است که برای این کار بی خطر بوده و می توانید آن را در فروشگاه های قطعات خودرو پیدا کنید.
برای صافکاری و نقاشی از برترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.
محاسبه قیمت برای شما
مرحله 6: تراشه های کوچک را پر کنید
برای تراشه های بسیار کوچک، توصیه می کنیم از اتوماتیک رنگ بهره ببرید. نوک کوچک اتوماتیک رنگ به راحتی قابل کنترل است و پر کردن تراشه ها را آسان می نماید. به مقدار ای رنگ بزنید که از سطح بالا نزند. هر مقدار رنگ اضافی را می توانید با سنباده مرطوب پاک کنید.
بیشتر تراشه های رنگ روی لبه جلویی کاپوت خودروی شما ایجاد می شوند. برای جلوگیری از پخش شدن رنگ قبل از خشک شدن، می توانید کاپوت را بلند کنید. دقت کنید کاپوت باید تا حدی بالا بیاید که رنگ حتی در صورت تازه بودن به سایز قسمت ها مالیده نگردد.
اگر این ها تنها تراشه هایی هستند که ماشین شما دارد خوش شانس هستید! در غیر اینصورت ادامه مطلب را بخوانید.
مرحله 7: تراشه های میانه را تمیز کنید
برای تراشه های سایز میانه، باید از اپلیکاتور فرچه استفاده کنیم. قبل از آغاز به کار، هرگونه زباله چسبیده را تمیز کنید و با موچین از قسمت داخل تراشه آغاز به رنگ آمیزی نمایید.
مرحله 8: از پرایمر بهره ببرید
پرایمر را طبق دستور با برس اپلیکاتور بمالید. باید دستورالعمل ها را بخوانید و آن ها را رعایت کنید. مدت زمان خشک شدن رنگ برای هر لایه پرایمر یا رنگ را در نظر بگیرید. فرایند لکه گیری روی رنگ خیس می تواند لکه های ناهموار، حباب یا سوراخ هایی را ایجاد کند.
مرحله 9 تعمیر تراشه های رنگ خودرو
پس از خشک شدن پرایمر، رنگ را بمالید. استفاده از سنباده مرطوب، محافظ کلیر، سنباده مرطوب و سپس مالش تراشه، ظاهر لکه را بهتر نشان می دهد. در این مرحله بسته به مقدار نور خورشید، قسمت تعمیرشده از فاصله دورتر عالی به نظر می رسد.
مرحله 10: تراشه های بزرگ را تمیز کنید
بقیه مراحل برای تعمیر تراشه های بزرگ است. با وجود این تراشه ها فلز لخت خودرو در معرض عوامل محیطی قرار می گیرد و آسیب بیشتری ایجاد می نماید. شما باید برای جدا کردن منطقه ها زنگ زده تراشه های بزرگ تر از موچین بهره ببرید.
مراقب باشید. اگر رنگی که قبلاً شل نشده را دستکاری کنید، تراشه کوچک را به قطعه بزرگی تبدیل خواهید کرد. با این حال اگر رنگ شل را جدا نکنید، در نهایت پوسته پوسته شده و تعمیر را خراب می نماید.
مرحله 11: زنگ زدگی را برطرف کنید
برای از بین بردن زنگ زدگی، ماده زنگ زدای مناسبی را روی تراشه بزنید. در مرحله بعدی ماده زنگ زدا را با ایزوپروپیل الکل از روی تراشه بشویید. اگر همه زنگ ها را پاک نکنید، رنگ به خوبی به ماشین نمی چسبد و زنگ زیر رنگ پخش می گردد.
مطلب پیشنهادی:نحوه شفاف سازی چراغ های جلوی ماشین
مرحله 12: لبه ها را سنباده بزنید
لبه های تراشه را با دقت خشک کنید تا صاف تر و گردتر به نظر برسند. شکل خمیده انتهای میله چوبی آن را به ابزاری ایده آل برای این کار تبدیل نموده است. آب فرآیند زنگ زدگی را دوباره تشدید می نماید؛ بنابراین لبه ها را خشک کنید.
مرحله 13: فشار وارد کنید
اکنون می توانید از یک چوب بستنی کوچکی که کاغذ سنباده به آن چسبیده بهره ببرید. استفاده از لبه چوب صاف سنباده، فشار بیشتری را هنگام سنباده زدن ایجاد می نماید. خیلی به سمت بیرون سمباده نزنید. در غیر اینصورت روی پوشش شفاف سنباده می زنید و لکه بیشتر نمایان می گردد.
باید لبه های تراشه را باریک کنید تا مرزهای تعمیرشده کمتر قابل توجه باشند. قبل از این که به مراحل بعدی بروید، بقایای کار سنباده را پاک کنید.
مرحله 14: از پرایمر بهره ببرید
پرایمر را با دقت از مرکز به بیرون بمالید تا از لبه تراشه بیرون نزند. برای پاک کردن پرایمر اضافی از سواپ پنبه ای آغشته به رقیق نماینده لاک بهره ببرید. بهتر است تمام وسایل رنگ روی میز کوچکی در دسترس شما باشد.
مطلب پیشنهادی:نحوه ساخت پرایمر برای نقاشی ماشین
مرحله 15: اجازه دهید پرایمر خشک گردد
خشک شدن پرایمر بسته به دما و رطوبت ممکن است کمی طول بکشد. حتماً دستورالعمل های همراه رنگ یا کیت تعمیر را دنبال کنید. این دستورالعمل ها در خصوص تعداد لایه های پرایمر، رنگ و پوشش کلیر و بعلاوه مدت زمان لازم برای خشک شدن هر لایه به شما یاری می نمایند.
مرحله 16: استفاده از سنباده مرطوب
پس از خشک شدن آستر، می توانید پایه آستر را با سنباده مرطوب برای رنگ آماده کنید. اگر با فاصله زیادی از مرکز تراشه سمباده بزنید، لایه شفاف اطراف را خراب می کنید. سنباده زدن روی روکش شفاف مخصوصاً اگر ماشین شما رنگ تیره یا متالیک داشته باشد، ظاهر آن را خراب می نماید.
مرحله 17: رنگ آمیزی
رنگ آمیزی تراشه ای به این بزرگی، با قلم مو هیچوقت با رنگ کارخانه ای قابل مقایسه نیست. اما حداقل می توانید فلز را پوشش دهید و جلوه زیباتری به آن ببخشید. قبل از آغاز این کار، 2 یا 3 بار آنالیز کنید که پرایمر کاملا خشک شده باشد.
برای صافکاری و نقاشی از برترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.
محاسبه قیمت برای شما
مرحله 18: پوشش کلیر را اضافه کنید
سمباده زدن محل رنگ آمیزی را تا زمانی که صاف گردد، ادامه دهید. سپس روی پوشش شفاف را تمیز کنید. مانند رنگ، روکش شفاف بر پایه لاک، نازک است و سریع خشک می گردد.
مطلب پیشنهادی: روش ساده و موثر برای گالوانیزه کردن بدنه خودرو
مرحله 19. از خمیر پولیش بهره ببرید
زمانی که همه جای رنگ همسطح شد، مقداری خمیر پولیش بردارید و محل را با یک پارچه نخی تمیز جلا دهید. سپس این ناحیه را با آب و صابون بشویید تا تمام ترکیبات پولیش پاک شوند. درنهایت محل را بشویید و بگذارید خشک گردد.
مرحله 20: کار تعمیر تراشه تمام شد
تبریک می گوییم.به سرانجام کار رسیدید و توناستید به برترین نحو ممکن نقص ایجاد شده در بدنۀ خودروی خود را ترمیم کنید. این یک پیشرفت بزرگ محسوب می گردد!
مطلب پیشنهادی: محافظت از خودرو در برابر خط و خش
جمع بندی
تعمیر تراشه های رنگ خودرو کاری آسان و کم هزینه است و خودتان می توانید آن را انجام دهید. شما نه تنها در هزینه رنگ آمیزی کامل، بلکه در تعمیرات بعدی نیز صرفه جویی می کنید. رنگ اولین خط دفاعی خودرو در برابر عوامل محیطی است؛ پس در حفظ آن دقت کنید! بعلاوه در صورتی که در این فرایند به یاری احتیاج داشتید، از قلم نیاندازید که کارشناسان وبلاگ نام تو در کنار شما خواهند بود.
منبع: آچاره