مشخصات فنی آریا آشکار شد ، همه چیز درباره موتور چینی خودرو سایپا آریا
به گزارش وبلاگ نام تو، مشخصات فنی آریا در حین برگزاری نمایشگاه خودرو مشهد اعلام شد. این خودرو هاچ بک کراس ملی قرار است با موتور 2 لیتری تنفس طبیعی به بازار بیاید که در کارخانه HARBIN DONGAN چین تولید می شود. پایه و اساس این قوای محرکه همان موتور 4G94 میتسوبیشی است که پس از تغییرات چینی ها بر روی آن، با کد 4J20V تولید می شود.
بیت ران - محمد فتح اللهی - جای خالی این هاچ بک کراس ملی در نمایشگاه خودرو مشهد کاملاً خالی بود. البته سایپا با نمایش یک بنر، مشخصات فنی آریا را به طور رسمی اعلام کرد تا دیگر حرف و حدیث ها درباره آن به پایان برسد.
از آنجایی که سایپا آریا در اصل نسخه هاچ بک کراس شاهین به شمار می رود، انتظار می رفت با موتورهای شاهین هم به دست متقاضیان خرید آن برسد. اما گروه خودروسازی سایپا در ماه های پیش اعلام کرد که آریا با موتور 2 لیتری GDi تنفس طبیعی تولید خواهد شد.
ویژگی های موتور GDi
در موتورهای بنزینی معمولی مانند TU5 ایران خودرو، انژکتورهای سوخت، روی منیفولد هوا نصب شدند. زمانی که سوخت در این موتورها قرار است به درون سیلندر منتقل شود با هوا ترکیب و از طریق سوپاپ ورودی هوا به محفظه احتراق موتور وارد می شود.
اما در موتورهای GDi انژکتورهای سیستم سوخت رسانی به جای نصب بر روی منیفولد هوا، مستقیماً در محفظه احتراق موتور نصب شدند.
تنها تفاوت موتورهای GDi با سیستم های سوخت رسانی دیگر مانند MPi این است که GDiها نیاز به یک پمپ فشار بالا نیاز دارند. این پمپ فشار بالا سوخت را با فشار به مراتب بالاتری به طور مستقیم به درون سیلندر تزریق می کند. همچنین عموماً در موتورهای GDi شمایل پیستون ها فرق دارد تا ترکیب سوخت و هوای بهتری در درون سیلندرها به دست آید.
استفاده از این تکنولوژی نه چندان نو باعث کاهش مصرف سوخت و آلایندگی موتور خواهد شد. از همه مهمتر اینکه سوخت رسانی با سیستم GDi قدرت موتور را افزایش می دهد و باعث بالا رفتن کشش قوای محرکه نیز خواهد شد.
موتور HARBIN DONGAN برای آریا
قوای محرکه سایپا آریا، در سال های دور از طریق میتسوبیشی تولید می شد. اما اکنون کمپانی HARBIN DONGAN چین مشغول ادامه تولید آن است.
HARBIN DONGAN یکی از شرکت های تابعه گروه خودروسازی چانگان چین است که عمدتاً در زمینه توسعه، تولید و فروش موتورهای خودرو، گیربکس و قطعات مرتبط فعالیت می کند.
این شرکت صنعتی چینی محصولات بسیاری در حوزه خودرو تولید می کند. بسیاری از قطعات فنی خودروهای MPV یا SUV و همچنین وانت ها، سواری های سبک و کامیون های سبک در این کارخانه تولید می شوند.
اگر بخواهیم به مشتریان اصلی HARBIN DONGAN اشاره کنیم باید گفت که جک، جیلی، دانگ فنگ، فوتون، چانگان، BAC و بسیاری از برندهای نه چندان مطرح چینی در بازارهای جهانی مشتری HARBIN DONGANهستند.
HARBIN DONGAN در سال 2021 تعداد 671/400 دستگاه موتور و گیربکس فروخت که نشان دهنده افزایش 21 درصدی نسبت به سال 2020 داشت. در این میان باید اشاره کرد که 616/500 دستگاه از مقدار فروش این شرکت مربوط به موتورهای هاربین دونگان بودند.
موتور دو لیتری تنفس طبیعی سایپا آریا در اصل متعلق به میتسوبیشی بود و با کد 4G94 شناخته می شد. اما هاربین دونگان این موتور قدیمی را که در زیر درب موتور میتسوبیشی لنسر نسل هشتم (2000 تا 2010) مشاهده می شد را ارتقاء داد.
موتور 4J20V آریا
نتیجه این ارتقاء موتورهایی بودند که با کدهای 4J20V و 4J18V به جهان آمدند. همانطور که از کد این موتورها می توان متوجه شد، 4J20V موتور دو لیتری و 4J18V نمونه 1.8 لیتری به شمار می روند.
آنطور که HARBIN DONGANرسماً درباره این موتور اعلام کرد، ارتقاء این موتور در زمینه بهبود راندمان حرارتی و بهینه سازی احتراق بود.
میل سوپاپ در این قوای محرکه دوگانه شد و سیستم زمانبندی متغییر باز و بسته شدن سوپاپ ها هم برای آن طراحی شد. این موتور می تواند هم خودروهای دیفرانسیل جلو را به حرکت درآورد و در عین حال برای خودروهای دو دیفرانسیل هم مناسب است.
به خصوص ساختار موتور 4J20V به گونه ای طراحی شد که این قوای محرکه بتواند در زیر درب موتور خودروهای تجاری، وانت ها و ون ها هم عملکرد خوبی به نمایش بگذارد.
HARBIN DONGAN حجم دقیق این قوای محرکه را 1999 سی سی اعلام کرد. نسبت تراکم این موتور 11.5 به یک است. همانطور که می دانیم، نسبت های تراکم بالا موجب احتراق بهتری در درون موتور خواهند شد.
البته اگر از بنزین بی کیفیت استفاده شود، آن وقت شاهد ناک زدن موتور خواهیم بود. البته در صورت استفاده از ناک سنسور و ریتارد جرقه، اصطلاحاً ناک زدن کمتر خواهد شد.
کمپانی چینی مادر برای این موتور چهار سیلندر 16 سوپاپ در نظر گرفت. یعنی دو سوپاپ دود و دو سوپاپ هوا در درون هر سیلندر از این موتور مشاهده می شوند.
HARBIN DONGAN پیشنهاد می کند که برای حرکت این قوای محرکه از بنزینی با اکتان 92 استفاده شود. درباره قدرت این موتور دو لیتری و گشتاور آن هم اعداد و ارقام زیر به صورت رسمی از سوی این سازنده چینی اعلام شد.
مشخصات فنی آریا
قدرت خروجی موتور 4J20V با سیستم سوخت رسانی GDi به مقدار 107 کیلووات است که برابر با 143 اسب بخار خواهد بود. گشتاور آن هم طبق دیتاهای HARBIN DONGAN دقیقاً 191 نیوتن متر در دور 5700 است. نکته قابل توجه آن است که این گشتاور از دور 3750 در دسترس راننده قرار گرفته است.
اما بنری که در نمایشگاه خودرو مشهد پیش روی بازدیدکنندگان قرار داشت، مشخصات فنی آریا را کاملاً نمایان کرد. براساس اطلاعات رسمی گروه خودروسازی سایپا، موتور دو لیتری آریا قادر است 140 اسب بخار در 5750 دور در دقیقه نیرو تولید کند.
گشتاور خروجی این موتور نیز به رقم 205 نیوتن متر می رسد که از دور 3 هزار دور در دقیقه می توان از آن استفاده کرد. این موتور مجهز به DVVT است و با ساختار 16 سوپاپه در زیر درب موتور آریا مشاهده خواهد شد.
سایپا آریا قرار است از همان ابتدا با گیربکس اتوماتیک به فروش برسد. براساس اطلاعات منابع آگاه، گیربکس این خودرو نیز چینی است و برند DAE آن را تولید می کند. این گیربکس 6 سرعته اتوماتیک AT است و توان موتور را به محور جلو این محصول سایپا منتقل می کند.
شرایط موتور دو لیتری سایپا آریا در چین
محصولات اصلی و فعلی هاربین دونگان چین موتورهای سری 4G1 و دیزل و همچنین گیربکس های اتوماتیک هستند. این در حالی است که فروش موتورهای 4G9 (4J20V و 4J18V) و گیربکس دستی این کمپانی به دلیل کاهش تقاضا در بازار به شدت کاهش یافته است.
گزارش رسمی یکی از وبسایت های مالی چین نشان می دهد که مقدار استفاده از ظرفیت خط تولید گیربکس MT این شرکت در سال 2019 کمتر از 10 درصد است.
همچنین ظرفیت نرخ بهره برداری از خط تولید موتور 4G9 راضی کننده نیست. این گزارش اعلام می کند که تقاضای بازار برای محصولات موتور 4G9 و گیربکس MT کاهش یافت، اما همچنان تقاضا در بازار وجود دارد و در آینده هم وجود خواهد داشت.
این گزارش مالی تأکید کرد که موتورهای قدیمی 4G9 هنوز مقدار کمی تقاضای صادراتی در سال 2019 داشتند. گزارش مالی مربوط به شرکت مادر یک نکته مهم را تأکید داشت: ظرفیت تولید موتورهای 4G9 به روز سری 4J18V/4J20V این شرکت، با توجه تأثیر استهلاک ماشین آلات و تجهیزات برای تأمین نیاز بازار کافی نیست.
پرسش های متداول درباره سایپا آریا
سایپا آریا چه زمانی وارد بازار می شود؟
- دی ماه سال قبل اعلام شد که سایپا آریا تا پایان سال جاری وارد بازار خودرو کشور خواهد شد. از آنجایی که این محصول در نمایشگاه خودرو مشهد حضور نداشت، می توان پیش بینی کرد که احتمالاً هنوز نمونه های پیش تولید این خودرو تکمیل نشده اند. به همین جهت این احتمال وجود دارد که سایپا آریا با تأخیر در برنامه تولید روبرو شود.
امکانات رفاهی سایپا آریا چیست؟
- آریا احتمالاً با همان سطح از امکانات رفاهی شاهین به دست مشتریان می رسد. احتمالاً این خودرو مجهز به سامانه های کنترل پایداری و کنترل کشش، کنترل شروع حرکت در سربالایی، رادار نقطه کور، دوربین 360 درجه، سنسور پارک عقب، استارت دکمه ای، ایربگ های راننده و سرنشین کناری، کروز کنترل، نمایشگر لمسی، سنسور فشار باد تایرها و… خواهد بود. اما اینکه این امکانات در کدام تیپ آریا وجود خواهند داشت، هنوز مشخص نیست.
چانگان UNI-K سایپا در مشهد رونمایی شد / از سیر تا پیاز چانگان Uni-K
پارس خودرو سهند از طریق بیت ران بررسی شد / همان همیشگی
بستیون T77 بهمن موتور رسماً رونمایی شد / بررسی تخصصی و تصاویر
سایپا سیلک چه زمانی به بازار خودرو ایران می آید؟ بررسی فنی و تصاویر
تداوم استفاده از پلت فرم قدیمی در سهند و اطلس سایپا
رانا پلاس AMT6 رونمایی شد / معرفی ارزان ترین سدان اتوماتیک ایران خودرو
منبع: بیت ران