نگاهی به بازار خودرو در روزهای پایانی بهمن 1400
به گزارش وبلاگ نام تو، بازار خودرو در سال 1400 بدون تردید یکی از پرنوسان ترین دوران خود را در 5 دهه اخیر اقتصاد ایران تجربه نموده و عوامل داخلی و خارجی متعددی بر این بالا و پایین رفتن مداوم قیمت ها تاثیر داشته اند. گاهی قیمت خودرو در ایران در عرض تنها یک ماه آنچنان بالا رفته که با هیچ معیار عقلی و صنعتی جور در نمی آید. با این احوال خریداران خودرو در بازار ایران با نیت های متفاوت و متناقض همچنان در پی رسیدن به ماشین مورد نظر خود هستند و گاهی رونق و گاهی رکود را تجربه نموده اند.
فعالان بازار آزاد خودرو از رکودی که بر اثر گران شدن قیمت خودروها و لوازم یدکی بر بازار سایه انداخته، نگران و نالان هستند در حالی که فروش هفتگی از سوی دو خودروساز اصلی کشور همچنان با حمله میلیونی مردم روبرو می گردد. یکی از سایت های معتبر با ارائه اطلاعاتی از آخرین برنامه فروش ایران خودرو بر اساس قرعه کشی خاطرنشان کرد که بیش از 4 میلیون نفر برای خرید خودروهایی مثل پژو پارس یا دنا پلاس توربو ثبت نام نموده و به امید بخت و اقبال نشستند تا شاید در زمره حدود 4 هزار خوش شانسی قرار بگیرند که این خودروها را با قیمت مصوب و با حاشیه سود قابل توجه تصاحب می نمایند.
با این احوال در این بازار شلوغ و پرماجرا هستند خودروهایی که بر اثر کاهش تقاضا با کاهش قیمت روبرو شدند یا اینکه حتی بعضی از خودروهای چینی الاصل که توانستند استانداردهای بالاتری را مثلا در مصرف سوخت کسب نمایند، با مشوق های دولتی در عوارض روبرو شده و قیمتشان رو به کاهش گذاشته است! موردی که شاید باور آن برای مشتریان عادی بازار باورکردنی نباشد …
اما تازه ترین تحلیل ها پیرامون بازار اتومبیل بر مبنای داده ها و اطلاعاتی که از بخش خرید و فروش خودرو یا آگهی های سایت وبلاگ نام تو به دست آمده نشان می دهد که چه تغییراتی در قیمت خودروها وجود داشته و به مانند مقالات قبلی که در همین جا خواندید، می توان آنالیز تازه ای از بازار به دست آورد. به هر حال برای فعالان بازار یا خریداران عادی خودرو این اطلاعات می تواند منجر به تصمیم بهتر یا قدرت پیش بینی دقیق تر گردد. به هر حال خودرو همچنان از مهم ترین کالاهای سرمایه ای در بازار ایران محسوب می گردد.
تغییرات در فاصله 20 روز
آخرین داده های موجود در سایت وبلاگ نام تو و بخش آگهی های خودرو نشان می دهد که در فاصله سرانجام دی ماه تا 20 بهمن 1400، همچنان بازار آزاد خودرو پرنوسان است. همانطور که در مطالب قبلی دنبال شد، تفکیک خودروهای موجود در بازار و دسته بندی آنها به تحلیل بهتر بازار یاری می نماید و در ابتدا سراغ جدول خودروهای ساخت داخل می رویم تا ببینیم در فاصله 30 دی تا 20 بهمن چه تغییرات بزرگ و کوچکی در قیمت این خودروها پیش آمده است.
این آنالیز را با خودروهای خانواده پراید شروع می کنیم که همچنان مقرون به صرفه ترین خودروهای موجود در بازار هستند. جالب است که تغییرات در این بخش جزئی بوده اند و پراید 111 طی 20 روز یک میلیون تومان گران شده در حالیکه مدل 131 تا نیم میلیون مقرون به صرفه تر هم شده است. خانواده تیبا نیز تقریبا ثابت بوده و تنها مدل هاچ بک پلاس با یک میلیون افزایش به 206 میلیون تومان رسیده است.
دو مدل پژو 206 نیز به همین ترتیب بوده اند و تیپ 2 با یک میلیون افزایش قیمت به 268 میلیون تومان رسیده و در مقابل مدل تیپ 5 با 2 میلیون کاهش روی قیمت 32 میلیون تومان ایستاده است. بازار پژو 207 اما یک اتفاق ویژه دارد و آن کاهش 14 میلیون تومانی مدل سدان یا صندوقدار 207 اتوماتیک در طول 20 روز ابتدایی بهمن ماه بوده تا قیمت آن روی عدد 488 میلیون تومان بایستد. اما مدل های پانورامای اتوماتیک و دنده ای 207 به ترتیب 5 و یک میلیون تومان افزایش قیمت داشته و به ترتیب 561 و 367 میلیون را ثبت کردند. جالب است که مدل های دنده ای 207 چه به صورت هاچ بک و چه صندوقدار در این مدت تغییر در قیمت نداشتند و روی اعداد 358 و 370 میلیون مادند.
در خانواده پژو 405 خبری از افزایش قیمت نبوده و حتی مدل اس ال ایکس آن 7 میلیون تومان ارزن شده و به عدد 307 میلیون تومان رسیده است. بازار پژو پارس هم شبیه 405 است و تنها مدل پارس ال ایکس با موتور TU5 با 1.5 میلیون تومان افزایش به عدد 337.5 میلیون تومان رسیده است.
اما در حالی که دنا پلاس تیپ 2 در بازار بدون تغییر قیمت مانده، مدل معمولی دنا با 6 میلیون تومان افزایش قیمت به 370 میلیون تومان رسیده است. رانا ال ایکس اما ثابت بوده و رانا پلاس 3 میلیون گران شده است.
در گروه سمند اما تقاضا به گونه ای بوده که مدل ال ایکس ساده با جهش 3 درصدی و 9 میلیون تومانی به مرز 273 میلیون تومان رسید در حالی که سورن ELX تکان نخورد و سورن پلاس 3 میلیون تومان بالا رفت.
اما شاهین خودرو نو سایپا که سال قبل در بازار شب عید حتی به قیمت یک میلیارد تومان هم رسیده بود، با یک میلیون تومان افزایش قیمت به 343 میلیون رسیده و به نظر می رسد در نقطه تعادل ایستاده است.
مدل خودرو | قیمت 12 دی (میلیون تومان) | قیمت 30 دی (میلیون تومان) | قیمت 20 بهمن (میلیون تومان) |
---|---|---|---|
پراید 111 SE | 188 | 190 | 191 |
پراید 131 SE | 169.5 | 173.5 | 173 |
پژو 206 تیپ 2 | 274.5 | 267 | 268 |
پژو 206 تیپ 5 | 333 | 329 | 327 |
پژو 207 اتوماتیک | 552 | 546 | 550 |
پژو 207 پانوراما اتوماتیک | 557 | 556 | 561 |
پژو 207 پانوراما دنده ای | 379.5 | 366 | 367 |
پژو 207 دنده ای | 366 | 358 | 358 |
پژو 207 صندوق دار اتوماتیک | 520 | 502 | 488 |
پژو 207 صندوق دار دنده ای | 370 | 370 | 370 |
پژو 405 اس ال ایکس بنزینی | 315 | 314 | 307 |
پژو 405 جی ال ایکس بنزینی | 275 | 275 | 275 |
پژو 405 جی ال ایکس دوگانه سوز | 280 | 280 | 280 |
پژو پارس اتوماتیک TU5 | 442 | 439 | 435 |
پژو پارس ال ایکس TU5 | 340.5 | 336 | 337.5 |
پژو پارس دوگانه سوز | 354 | 350 | 348 |
پژو پارس سال | 282 | 278.5 | 279 |
تیبا صندوق دار SX | 181.5 | 181 | 181 |
تیبا صندوق دار پلاس | 185 | 187 | 187 |
تیبا هاچبک ex | 186.5 | 186 | 187 |
تیبا هاچبک پلاس | 198 | 205 | 206 |
دنا پلاس اتوماتیک | 525 | 492 | 494 |
دنا پلاس تیپ 2 توربو | 484.5 | 478 | 475 |
دنا پلاس تیپ 2 دنده ای | 409 | 415 | 415 |
دنا معمولی تیپ 1 | 361 | 364 | 370 |
رانا LX | 248 | 249 | 249 |
رانا پلاس | 269 | 270 | 273 |
رنو تندر 90 بنزینی E2 | 437 | 440 | 440 |
رنو تندر 90 پلاس اتوماتیک | 575 | 607 | 604 |
رنو تندر 90 پلاس دنده ای | 475 | 510 | 520 |
رنو ساندرو اتوماتیک | 595 | 598 | 600 |
ساینا EX دنده ای | 194 | 195 | 198 |
ساینا S دنده ای | 208.5 | 212 | 209 |
ساینا دنده ای پلاس | 219 | 220 | 220 |
سمند LX ساده | 259.5 | 264 | 273 |
سمند ال ایکس EF7 بنزینی | 276 | 282 | 285 |
سمند سورن ELX | 272.5 | 275 | 275 |
سمند سورن پلاس | 309 | 311 | 314 |
شاهین G | 342 | 342 | 343 |
نوترین آگهی های خودرو
مورد خاص چینی ها
بخش دیگر بازار خودرو یعنی خودروهای چینی هم با تغییرات متفاوت روبرو بوده و به نظر می آید عامل تقاضا در این بخش معین نماینده بوده است. در گروه محصولات مدیران خودرو یعنی مدل های ام وی ام، مقرون به صرفه ترین خودرو یعنی مدل 315 هاچ بک اکسلنت اسپرت با 13 میلیون تومان کاهش قیمت روی عدد 332 میلیون ایستاد تا رقیب مهمی برای خودروهای ساخت داخل باشد. اما مدل دیگر این گروه یعنی X-55 اکسلنت اسپرت هم با 5 میلیون کاهش قیمت به عدد 875 میلیون رسید در حالی که بقیه محصولات این گروه فرایند صعودی یا خطی داشته اند.
به طور مثال مدل X-33 اسپرت تا 15 میلیون تومان گران شده در حالی که مدل X-22 اتوماتیک هم 10 میلیون بالا رفته و به عدد 560 میلیون رسیده است.
گروه خودروهای بریلیانس بر خلاف دی ماه که فرایند افزایشی قابل ملاحظه داشتند در 20 روز ابتدایی بهمن سال جاری شیب ملایمی در افزایش قیمت داشته و حتی بریلیانس کراس اتوماتیک که در دی ماه رکورددار افزایش قیمت بود با افت 15 میلیون تومانی روبرو شده و به قیمت 585 میلیون تومان رسیده است. البته مدل H-330 اتوماتیک دنده ای با افزایش 13 میلیونی به 561 میلیون تومان رسید تا از آن طرف جبران نموده باشد!
انواع جک و چانگان سی اس 35 هم تغییرات مثبت و منفی جزئی داشته اند در حالی که چری آریزو 5 و تیگو 5 بدون تغییر و تیگو 7 نسل قبلی تا 10 میلیون کاهش قیمت را هم تجربه نموده و به یک میلیارد و 50 میلیون تومان رسیده است. افزایش قیمت دانگ فنگ اچ سی کراس هم با یک ترمز شدید نسبت به دی ماه، تنها 2 میلیون تومان بوده و هاوال اچ 2 هم 5 میلیون افزایش را تجربه نموده است.
رکوردداران افزایش قیمت در میان چینی ها هم محصولات نو بهمن موتور یعنی دیگنیتی و فیدلیتی بودند که احتمالا به علت فروش آنلاین پرحاشیه دوباره فرایند صعودی را طی کردند. در 20 روز ابتدایی بهمن ماه، دیگنیتی با 35 میلیون افزایش به قیمت 1.225 میلیارد، فیدلیتی 5 نفره با 75 میلیون افزایش به 1.110 میلیارد و نهایتا فیدلیتی 7 نفره با 68 میلیون افزایش به قیمت 1.135 میلیارد در بازار آزاد رسید.
مدل خودرو | قیمت 12 دی (میلیون تومان) | قیمت 30 دی (میلیون تومان) | قیمت 20 بهمن (میلیون تومان) |
---|---|---|---|
ام وی ام 315 هاچ بک اکسلنت اسپرت | 375 | 345 | 332 |
ام وی ام 315 هاچ بک پلاس | 445 | 470 | 470 |
ام وی ام X22 اتوماتیک اسپرت اکسلنت | 550 | 550 | 560 |
ام وی ام X22 دنده ای اسپرت اکسلنت | 470 | 470 | 470 |
ام وی ام X33s اسپرت | 584 | 620 | 635 |
ام وی ام X33s نیوفیس | 670 | 670 | 675 |
ام وی ام X55 اکسلنت | 841 | 850 | 855 |
ام وی ام X55 اکسلنت اسپرت | 856 | 880 | 875 |
برلیانس H220 دنده ای | 301 | 312 | 315 |
برلیانس H230 اتوماتیک | 400 | 405 | 405 |
برلیانس H230 دنده ای | 313 | 330 | 326 |
برلیانس H320 اتوماتیک1650 سی سی | 555 | 556 | 561 |
برلیانس H320 دنده ای 1650 سی سی | 412 | 445 | 445 |
برلیانس H330 اتوماتیک1650 سی سی | 560 | 552 | 561 |
برلیانس H330 دنده ای 1650 سی سی | 430 | 425 | 438 |
برلیانس کراس اتوماتیک | 570 | 600 | 585 |
بسترن B30 | 600 | 595 | 605 |
جک J4 | 475 | 460 | 460 |
جک S3 اتوماتیک | 630 | 630 | 635 |
جک S5 اتوماتیک | 855 | 857 | 855 |
چانگان CS35 مونتاژ | 606 | 625 | 620 |
چری آریزو 5 TE اکسلنت توربو | 680 | 690 | 690 |
چری آریزو 6 | 930 | 930 | 920 |
چری تیگو 5 IE | 810 | 790 | 800 |
چری تیگو 5 TE توربو | 813 | 830 | 830 |
چری تیگو 7 IE | 1075 | 1060 | 1050 |
دانگ فنگ H30 | 468 | 508 | 510 |
دیگنیتی | 1210 | 1190 | 1225 |
فیدلیتی پرایم 5 نفره | 1100 | 1035 | 1110 |
فیدلیتی پرایم 7 نفره | 1140 | 1067 | 1135 |
هاوال H2 مونتاژ | 808 | 820 | 825 |