گردشگری، شاه کلید رونق مالی فارس

به گزارش وبلاگ نام تو، استان فارس در چند سال اخیر به علت بی توجهی به میراث گران بهایی که دارد، از رونق های مالی اش کاسته شده است و به نظر کارشناسان، استفاده از میراث تاریخی و گردشگری در فارس می تواند جای خالی صنایع از کارافتاده این استان را پر کند.

گردشگری، شاه کلید رونق مالی فارس

اکنون به علت خشک سالی، کشاورزی در استان فارس از رونق همیشگی خود برخوردار نیست و بازگشایی صنایع بزرگ و صنایع نو از زمان های قدیم تا به امروز رونق نداشته و چه بسا کارخانه هایی که در این استان بسته شدند.

استان فارس در طول سالیان دراز رکورددار فراوری گندم در کشور بوده و شغل بسیاری از مردمان محلی این استان کشاورزی بوده است، اما به علت خشک سالی در چند سال اخیر بسیاری از کشاورزان این منطقه به فعالیت نمی پردازند.

با همکاری بخش خصوصی و دولتی، توریستی جایگزین مناسبی برای صنایع و کشاورزی ازدست رفته در این استان است.

تأثیر توسعه توریستی بر هیچ کس پوشیده نیست، اما مانند تمامی عرصه ها این عرصه نیز خالی از مشکل نیست. عدم وجود زیرساخت های مناسب توریستی در شهرهای توریستپذیر این استان و بعضی تصمیم های غیرکارشناسی برای صنعت توریستی از جملات مسائل مهم استان فارس در حوزه توریستی است.

صنعت توریستی در ایران از ظرفیت بالایی برخوردار است. بر اساس گزارش های دنیای کشور ما، ایران رتبه دهم از لحاظ دارا بودن جاذبه های میراثی و تاریخی و رتبه پنجم به لحاظ تنوع اقلیمی و جاذبه های طبیعی دنیا را دارا است، اما تنها توانسته حدود یک درصد از سهم عایدی دنیای را از صنعت جهانگرد به خود اختصاص دهد.

در استان فارس بیش از دو هزار و 891 اثر تاریخی در لیست آثار ملی و چهار آثار تاریخی در لیست آثار ثبت شده یونسکو وجود دارد.

تأثیربخش خصوصی و دولتی در توریستی

فعال حوزه توریستی در شیراز می گوید:

در صنعت توریستی بخش های دولتی و خصوصی مکمل یکدیگر هستند و نبود یکی از آن ها باعث بروز ناکارآمدی دیگری می گردد، لذا باید بخش دولتی و بخش خصوصی هر یک در جایگاه خود قرار بگیرند تا شاهد رشد و شکوفایی این صنعت در کشور و استان فارس باشیم.

بهادر رستمی ادامه داد:

در این میان برنامه ریزی بلندمدت و کوتاه مدت به همراه برنامه ریزی استراتژیک می تواند زمینه های لازم برای توسعه و توسعه این صنعت و نیز توسعه زیرساخت های توریستی را فراهم آورد.

وی بر اینکه در کشور ما فرصت های توریستی فراوانی وجود دارد که تا به امروز به آن ها پرداخته نشده است، تأکید کرد:

مدیریت کلان و متخصص در صنعت توریستی حرف اول را می زند و باید فرصت ها را در کشور شناسایی کرد و آن ها را در طرح جامع توریستی گنجاند و زمینه سرمایه گذاری خصوصی را در زیرساخت های سخت مانند هتل ها، رستوران ها و جاذبه ها مهیا کرد و دولت نیز زمینه توسعه زیرساخت های نرم مانند آموزش، فرهنگ و ایجاد امنیت را در کشور توسعه دهد.

این فعال حوزه توریستی اضافه نمود:

نقش زیرساخت های توریستی به عنوان عاملی مؤثر در توسعه این صنعت بسیار بااهمیت است.

نقش دولت در توریستی

آقای رستمی بیان نمود:

دولت باید زمینه سرمایه گذاری را برای سرمایه گذاران خصوصی ایجاد و سختی راه را برای آن ها هموار کند.

او ادامه داد:

دولت باید با انجام سرمایه گذاری های بلندمدت درزمینه توسعه صنعت توریستی و فعالیت های وابسته به آن زمینه های ورود توریست خارجی و بالطبع عایدیزایی به کشور را مهیا کند.

البته در سال های گذشته تعاملات سازنده ای از طرف دولت با سایر کشورها انجام شده است که باعث افزایش رونق توریستی در استان فارس شده است و اثرات آن به وضوح دیده می گردد اما کشور ما هنوز در ابتدای راه قرار گرفته است.

رئیس هیئت مدیره جامعه تورگردان های ایران گفت:

در سال های اخیر توسعه توریستی ایران مورد توجه مردم و مسئولان قرار گرفته است.

ابراهیم پورفرج اضافه نمود:

در سال های اخیر پروازها و قطارهای توریستی زیادی از کشورهای آمریکا، سوئیس، روسیه، مجامع فرهنگی و دانشگاه های خارجی را به ایران آورده ام که این خود علتی بر افزایش توجه در کشور نسبت به این صنعت است.

وی به تجربه شخصی خود اشاره نمود و ادامه داد:

بسیار دیده ام که تصورات فکری توریستان خارجی در روزهای نخست ورود به ایران با روزهای پایانی سفر آن ها بسیار فرق دارد.

پورفرج اضافه نمود:

متأسفانه رسانه های خارجی تصورات غلطی را در فکر شهروندانشان ایجاد نموده اند که در سفر آن ها به ایران تغییر تصورات گذشته آن ها از ایران به وضوح قابل مشاهده است، به گونه ای که اغلب آن ها تمایل دارند که دوباره به کشور ما سفر نمایند.

رئیس هیئت مدیره جامعه تورگردان های ایران ظرفیت های توریستی کشور را بسیار و میزبانی ایرانیان را خوب توصیف کرد و گفت:

بدون اینکه به ایرانی ها آموزش داده گردد با توریستها رفتار بسیار مناسبی دارند که این مسئله در رونق صنعت توریستی بسیار تأثیرگذار است.

وی که نخستین هواپیمای توریستی حامل توریستان برزیلی را وارد کشور نموده است در ادامه اضافه نمود:

حمایت بخش دولتی از فعالان خصوصی حوزه توریستی کشور می تواند نقش بسیار سازنده ای در جهت توسعه این صنعت داشته باشد به عنوان مثال وقتی توریستان برزیلی وارد شیراز شدند مسئولان فرودگاه این شهر همکاری بسیار خوبی درزمینه صدور سریع ویزا انجام دادند که اگر این مدل رفتار از جانب دیگر سازمان ها نیز صورت گیرد صنعت توریستی کشور رشد چشمگیری خواهد یافت.

پورفرج بر لزوم برطرف مسائل زیرساختی صنعت توریستی کشور تأکید کرد:

ضروری است در کشور نسبت به حجم ورود جهانگرد در زمان اوج جذب توریست امکانات زیرساختی ایجاد گردد.

وی با اشاره به اینکه توریستی در اغلب کشورها به صورت فصلی است و حتی تغییرات فصلی، گرما و سرمای هوا در این صنعت تأثیرگذار است، ادامه داد:

کیفیت پذیرایی از توریست خارجی بسیار با اهمیت است و باید در سطح بالایی باشد که متأسفانه امکانات زیرساختی کشور ما در این زمینه کم و پایین است.

پورفرج با اشاره به اینکه تعداد هتل های مناسب توریست خارجی در ایران کم است اظهار کرد:

اینکه بعضی مسئولان و هتل داران می گویند که مسافران و توریستان از این هتل ها استفاده نمی نمایند صحت ندارد، ما اغلب در فصل های ورود توریست به کشور با مشکل کمبود تخت و هتل باکیفیت روبه رو هستیم.

رئیس هیئت مدیره جامعه تورگردان های ایران ساخت هتل باکیفیت در شهرهای جهانگردی را لازمه صنعت توریستی ایران دانست و گفت:

متأسفانه در اصفهان که یکی از شهرهای مورد توجه جهانگرد ها است تنها یک هتل پنج ستاره وجود دارد که این مسئله برای صنعت توریسم کشور فاجعه است.

پورفرج افزایش تعداد هتل های باکیفیت را به رغم ایجاد حس رقابت باعث افزایش کیفیت خدمات، تنوع و کاهش هزینه دانست و بیان نمود:

شرایط شهر شیراز در مورد بهره مندی از هتل های باکیفیت به مراتب از اصفهان بهتر است چون در سال های اخیر چند هتل پنج ستاره در این شهر احداث شده هر چند که این تعداد نیز کافی نیست.

وی که مدیرعامل شرکت پاسارگاد تورز هم هست اظهار کرد:

فصل بهار و پاییز اوج سفر توریستان به ایران است و در حال حاضر تمام برنامه های شرکت ما نیز تکمیل و پر است.

پورفرج اضافه نمود:

بنابراین مسئولان باید امکانات حوزه توریستی را به ویژه در شهرهای توریست پذیری نظیر کرمان، شیراز، اصفهان، تهران، تبریز و یزد متناسب با فصل بهار و پاییز در نظر بگیرند.

پورفرج ادامه داد:

متأسفانه دولت مردان و مسئولان سازمان ها و نهادهای کشور در فصل اوج ورود توریست خارجی به کشور به فکر برگزاری نمایشگاه، همایش، سمینار می افتند درحالی که کشورهای اروپایی همایش ها و مراسم از این دست را در فصل سرد سال که ورود توریست به کشورشان با کاهش روبه رو است برگزار می نمایند و چون تابستان در اروپا فصل ورود توریست است برای حمایت از این صنعت برگزاری همایش های غیرضروری ممنوع اعلام می گردد.

رئیس هیئت مدیره جامعه تورگردان های ایران به کم بودن امکانات باکیفیت در شهرهای توریست پذیر اشاره و بیان نمود:

اغلب هتل های باکیفیت یا متعلق به ارگان ها یا سازمان های دولتی یا نهادهای وابسته است و به همین علت در فصل های شلوغ توریستی مسئولان هتل ها، ادارات و سازمان ها را به بخش خصوصی ترجیح داده و ما نیز با مشکل تأمین اتاق برای توریستان خارجی روبرو می شویم.

وی با اشاره بر لزوم تصویب آیین نامه ای در هیئت دولت مبنی بر برگزار نکردن کنفرانس و نمایشگاه غیرضروری در فصل های ورود توریست به کشور خصوصا در شهرهای توریست پذیر ادامه داد:

متأسفانه اغلب همایش ها و نمایشگاه ها در ایام بهار و فصول توریستی و در کلان شهرهایی نظیر تهران، شیراز و اصفهان گشایش می یابد و بخش خصوصی اغلب نگران است که آیا می تواند از هتل هایی که در ماه های آینده در این شهرها رزرو نموده استفاده کند یا خیر.

منبع: کجارو / ایرنا

به "گردشگری، شاه کلید رونق مالی فارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری، شاه کلید رونق مالی فارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید