کرونا و کوشش برای تنفس در فضای سالم رسانه ای ، وقتی ویروسی ناخوانده دست سودجویان رسانه ای را می بندد
به گزارش وبلاگ نام تو، یک جنگ تمام عیار، اما به شیوه ای مدرن که به جای هدف قرار دادن جسم و جان انسان، تفکرات و اعتقادات افراد را مورد حمله قرار می دهد؛ جنگ با ویروسی ناخوانده و جنگ با بی سوادی در استفاده از رسانه به نحوی که می تواند به راحتی اعتقادات بنیادین و محکم افراد را مورد حمله قرار دهد.

گروه اجتماعی وبلاگ نام تو-سیده زهرا حسینی؛ این روز های کرونایی کم کم از حالت جنگ خارج شده و حالا ما به زندگی مسالمت آمیز با این ویروس ناخوانده فکر می کنیم، ویروسی ناخوانده که توانست با حداکثر دو گرم وزن کاری کند که یک دنیا 8میلیاردی طبق خواسته آن رفتار کند.
این روز های جنگ کرونایی اما به وزارت بهداشت قطعا سخت تر گذشته است از روز های ابتدایی تا حالا که عده ای با بهانه های الکی و واهی کوشش می نمایند تا زحمات چند ماهه وزارت بهداشت را زیر سوال ببرند.
نکته جالب توجه اینجاست که این افراد بهانه جو نه تنها تخصص و مطالعه ای در حوزه سلامت ندارند که حتی اطلاعات دقیقی هم از اخبار و آمار و ارقام و خدمات ارائه شده، ندارند.
کسانی که در شبکه های اجتماعی بدون ذره ای سواد لازم، ورود می نمایند تا بلکه ماهی از آب گل آلود برای خودشان صید نمایند، از نامه های محرمانه جعلی، ویدئو های دروغین از مشاهدات پرستاران و کادر های پزشکی، تحلیل های بی اساس، نقدها مغرضانه از کیفیت عملکرد مسئولان تا شایعات پی در پی در مورد استعفای مقامات، آمار های کذب و فضاسازی های ده ها رسانه خارج نشین.
یک جنگ تمام عیار اما به شیوه ای مدرن که به جای هدف قرار دادن جسم و جان انسان، تفکرات و اعتقادات افراد را مورد حمله قرار می دهد؛ جنگ با ویروسی ناخوانده و جنگ با بی سوادی در استفاده از رسانه به نحوی که می تواند به راحتی اعتقادات بنیادین و محکم افراد را مورد حمله قرار دهد، بنیانش را بشکند و در نهایت افکار و تفکراتی سطحی و کوته نسبت به مسائل دنیا و جامعه را طبق خواسته حمله ور ایجاد کند.
حمله ور کوشش می نماید تا با اخبار جعلی و ویدئو های اغراق آمیزی که طوری ساخته می گردد انگار از دل مردم برخاسته و نه از یک سیاست کثیف و هزار انتقاد مغرضانه که البته قطعا نامش نقد نیست، فضایی غیرواقعی و ترسناک را از شرایط مدیریت بحران کرونا در ایران ترسیم کند.
در نگاه اول عامه مردم بر این تفکر هستند که این دست رسانه ها و افراد به فکر و نگران مردم هستند، اما در حقیقت آن ها کوشش می نمایند تا با ایجاد تناقض میان اخبار و اطلاعات داخلی و منابع رسمی با آمار و اطلاعاتی که خود ارائه می دهند از میزان اعتماد عمومی به ارگان ها و منابع رسمی بکاهند و با ایجاد هراس های اجتماعی و مورد هدف قرار دادن سلامت روانی جامعه، مردم را بیش از پیش از فضای زندگی خود بترسانند و در نهایت این اتفاق باعث می گردد که مردم دیگر دستورات وزارت بهداشت را بعنوان منبع تخصصی مورد توجه قرار نمی دهند و از رعایت دستور العمل ها و نکات بهداشتی سرباز می زنند.
روز های ابتدایی شیوع کرونا بیش از آنکه وزارت بهداشت درگیر جنگ با ویروس باشد درگیر جنگ با هجمه های این دست از رسانه ها بود از رسانه های جمعی و رسمی همچون خبرگزاری های فارسی زبان خارجی تا فرد رسانه های شبکه های اجتماعی، چون اینستاگرام؛ افرادی که تنها به صرف داشتن فالوور بالا، خود را کارشناس و لایق اظهار نظر در مورد مسایل تخصصی چون ویروس نا شناخته کرونا می دانند که حتی ویروس شناسان عظیم در سراسر دنیا نیز در تشخیص دقیق و کامل آن درمانده اند!
در واقع سودجویان با سو استفاده از سطح پایین سواد رسانه ای مردم کوشش کردند با عظیمنمایی و اغراق در نمایش شرایط بحران، تفکر و نگاه مردم را به این سمت سوق دهند که ایران و وزارت بهداشت در مدیریت و کنترل ویروس کرونا ناتوان است و با ایجاد هراس در مردم، این سوال را ذهن ایجاد می کرد که حال چه باید کرد؟
این اغراق در بیان ناتوانی مدیریت کشور اما مدت زیادی پیروز نبود و آن موقع که کشور های غربی خود درگیر مدیریت ناپیروز ویروس کرونا و زنجیره انتقال و در نهایت مرگ و میر شدند، این روش مغلوب شد و حالا رسانه ها و افراد منفعت طلب باید راهی دیگر را برای آلوده کردن این فضا پیدا نمایند.
البته در این میان وزارت بهداشت ایران نیز برای قانع کردن و جلب رضایت افکار عمومی، کم نگذاشت از برگزار کردن نشست های هر روزه آنلاین با وبلاگ نام تو و اصحاب رسانه و پخش آن بصورت زنده در اینستاگرام تا گفتکوی هر روزه وزیر و سخنگوی وزارت بهداشت در پخش خبری صدا و سیما و در نهایت اعلام آمار دقیق، هر روز و در ساعتی معین تا تنظیم دستورالعمل برای هرکدام از مشاغل و از همه مهم تر برگزاری نشست های تخصصی با کارشناسان و معاونان وزارت بهداشت برای ارائه اطلاعات دقیق و تازه کشف شده از این ویروس و تاثیر آن در حوزه های مختلف جامعه.
حالا اما منفعت طلبان و سودجویان در کوشش اند تا کوشش های وزارت بهداشت را درگیر بازی های جناحی و سیاسی نمایند از ایراد بهانه نسبت به حضور وزیر در یکی از مراسمات شب قدر تا ایراد های خنده داری که تنها به بازی های بچگانه شبیه است تا بحث های انتقادی تخصصی.
با این حال باید به این نکته توجه داشت که بالابردن سواد رسانه ای مردم به ما یاری می نماید تا عامه را نسبت به ساختار فرهنگ رسانه ای آشناتر کنیم. مردم آن را در فضایی سالم تر بکشند و به راحتی اسیر پیغام های رسانه ای اشتباه،مغرضانه و جعلی را باور ننمایند.
منبع: خبرگزاری دانشجو