5 کتاب پرفروش علوم کاربردی، تکنولوژی و مهندسی در خبرنگاران

به گزارش وبلاگ نام تو، علوم کاربردی، تکنولوژی و مهندسی در دنیای امروزه که دنیا روز به روز و به سرعت در حال پیشرفت است، مدام بالا و پایین می شوند و رنگ عوض می نمایند. تا آن جا که کوشش برای جا نماندن از این سرعت سرسام آور ناشی از پیشرفت، کاری غیرممکن به نظر می رسد. از آن سو تخصصی شدن همه علوم و رشته های مختلف سبب شده که هر حوزه ای، فقط تعداد محدودی صاحب نظر قابل اعتماد داشته باشد؛ چرا که برای رسیدن به چنین جایگاهی سال ها خون دل خوردن و کوشش ضروری است و نمی توان نظر هر کسی را معتبر دانست. پس کتاب های پرفروش هر حوزه، می توانند به عنوان آثاری قابل اعتماد شناسایی شوند. به ویژه در حوزه علوم کاربردی، تکنولوژی و مهندسی که پرفروش ترین هایش به خاطر اهمیت عامل تخصص، حتما از برترین های رشته خود هستند. در این جا سری زده ایم به 5 کتاب پرفروش شاخه علوم کاربردی، تکنولوژی و مهندسی در خبرنگاران ، بلکه چراغ راهی باشند برای انتخاب هرچه بهتر علاقه مندان هر رشته.

5 کتاب پرفروش علوم کاربردی، تکنولوژی و مهندسی در خبرنگاران

ممکن است که در بسکمک از زمینه ها، پر فروش شدن یک کتاب، نه تنها عاملی مشخص نماینده و مهم نباشد، بلکه اساسا برای علاقه مندان آن موضوع، مشکوک به نظر برسد. به عنوان نمونه کتاب های جدی ادبی عموما مورد اقبال عموم نیستند و کتاب هایی با موضوعات سانتی مانتال و احساسی و اشک آور یا جنایی های مهیج سر از لیست پرفروش ترین ها در می آورند. اما در زمینه هایی که تخصصی آکادمیک ضروری است، آثار بدون پشتوانه بلافاصله به وسیله مخاطب جدی و تحصیل نموده پس زده و فراموش می شوند. چرا که در یک حوزه مهندسی نمی توان هر چیز قلابی و دست دومی را به جای جنس اصل قالب کرد.

از سوی دیگر کتاب های حوزه علوم کاربردی زمانی زیر ذره بین قرارر می گیرند که از سوی کسانی به دیگران معرفی شوند و واقعا به کاری بیایند. چنین حالتی هم زمانی پیش می آید که آن کتاب جواب خود را پس داده باشد و از سوی صاحب نظران مورد تایید باشد. خلاصه که آن کتاب باید نتیجه ای عملی در پی داسته باشد وگرنه خیلی زود از بازار حذف می شود. مثلا محال است که کتابی علاقه مندان و دانشجویان برنامه نویسی را به انحراف بکشد و هنوز هم پرفروش باشد. پس می توان با خیال راحت به سراغ آثار لیست زیر رفت و از میان آن ها کتابی را بسته به احتیاج و علاقه مندی برگزید.

1. پوست و مو

  • مولف: دکتر لیلا جمالزاده
  • انتشارات: اندیشه کهن

از آغاز زندگی بشر روی کره زمین تا به امروز، آدمی در پی راهی بوده که زیباتر و مجذوب نماینده تر به نظر برسد. از آن جایی که پوست مهم ترین بخش بیرونی بدن انسان است و مو هم در تمام نقاط جسم انسان از پوستش بیرون زده، زیبا به نظر رسیدن این دو می تواند تاثیری اساسی در ظاهر هر شخصی داشته باشد. پس نحوه نگهداری از پوست و مو موضوعی حیاتی برای کسانی است که نسبت به ظاهر خود حساس هستند دوست دارند که زیبا به نظر برسند. ضمن این که نحوه نگهداری از این دو می تواند حسابی در سلامت جسم هر شخصی تاثیرگذار باشد.

دکتر لیلا جمالزاده در کتاب پوست و مو از صدها مقاله و ماخذ معتبر و کتاب های جورواجور روز دنیا استفاده نموده تا بتواند اثری قابل توجه در اختیار مخاطبش قرار دهد. او در ابتدا سعی نموده به دانش بیولوژیکی خواننده کتابش نسبت به نحوه کنش و واکنش پوست و مو اضافه کند و در خاتمه روش های نگهداری و محافظت و زیباسازی هرچه بهتر این دو بخش از جسم انسان را آموزش دهد. اگر سری به لیست مطالب کتاب بزنید، متوجه خواهید شد که با کتابی جامع طرف هستید که هم به صورت کاملا علمی درباره ساختار پوست و مو و نحوه عملکرد آن ها شرح داده و هم به آنالیز تک تک اختلال های آن ها و البته روش درمانشان پرداخته و در خاتمه هم محصولات درموکازماتیک و تخصصی مراقبت از آن ها را معرفی نموده است.

پس اگر به نحوی با چیزی مانند آکنه و جوش دست و پنجه نرم می کنید یا از ریزش مو، خشکی یا چرب بودنش رنج می برید، خرید کتاب پوست و مو اثر دکتر لیلا جمالزاده می تواند حسابی مفید واقع شود.

2. نجوم به زبان ساده

  • مولف: مایر دگانی
  • مترجم: محمدرضا خواجه پور
  • انتشارات: گیتا شناسی

کتاب نجوم به زبان ساده اثر مایر دگانی یک دایره المعارف عالی برای علاقه مندان آماتور نجوم است. سال ها پیش این کتاب به جامعه ستاره شناسان آماتور کشور در دو جلد معرفی گردید و هنوز هم جایگاه یگانه خود را حفظ نموده است. در سال 1976 بود که نویسنده کتاب، مایر دگانی آخرین ویرایش خود بر اثرش را انجام داد و دیگر تا خاتمه عمر به آن دست نزد اما با توجه به پیشرفت های عظیمی که از آن موقع تا به امروز رخ داده، مترجم اثر دکتر محمدرضا خواجه پور، تغییراتی با توجه به این پیشرفت ها در کتاب انجام داده است. اکنون نجوم به زبان ساده در یک جلد قطور به مخاطب عرضه شده، در حالی که ساختار اصلی آن با وجود تغییرات، هنوز حفظ شده است.

مترجم کتاب در مقدمه ویراست سوم اثر می نویسد: سومین ویراست نجوم به زبان ساده، پاسخی است به این تحولات تندآهنگ در علم کهنسال نجوم. در این ویراست تغییرات قابل ملاحظه ای در کتاب داده شده ولی ساختار اصلی آن همچنان حفظ شده است. با افزودن دو فصل کامل (فصل های 16 و 20) و بازنویسی بخش هایی از فصول 8، 10، 13 و 19 و تغییرات کم دامنه تری در فصول دیگر، امیدوارم کتاب کم و بیش روزآمد شده باشد.

آسمان بالای سرمان پر از شگفتی است. افراد بسکمک هم جذب این شگفتی می شوند و دوست دارند که از اتفاقات آن بالا اطلاعاتی کسب نمایند. اما از آن جایی که دانش ستاره شناسی و نجوم، دانشی بسیار تخصصی است و احتیاج به خون دل خوردن های بسیار دارد و مسائل زندگی و کمبود وقت هم اجازه کشف و شهود دقیق و پر دامنه در هر حوزه ای را نمی دهد، کتابی چنین که به شکلی کلی مخاطبش را با نجوم آشنا می نماید و همه چیز را هم ساده سازی نموده تا برای مبتدیان هم قابل درک باشد و در حین این ساده سازی به دام ساده لوحی نغلتیده، قطعا اثر ارزنده ای است که می تواند مورد استفاده اهلش قرار گیرد.

3. پایتون، چگونه برنامه بنویسیم

  • مولف: پاول دیتل و هاروی دیتل
  • مترجمان: علیرضا زارع پور و حسین زارع
  • انتشارات: نص

زمانی نه چندان دور، همین که کسی به زبان مادری اش تسلط داشت، برایش کافی به نظر می رسید، چرا که نه تکنولوژی خاصی در دسترس بود و نه با توجه به سادگی وسایل نقلیه، امکان سفر به سرزمین های دیگر وجود داشت. دنیا عوض شد و با پیشرفت وسایل نقلیه و ارتباطی، مسیرها به هم نزدیک تر شدند و احتیاج به یاد گرفتن زبان دیگری بیش از پیش احساس می شد. کار به جایی رسید که یاد گرفتن یک زبان دیگر، به جز زبان مادری، از ملزومات زندگی مدرن به حساب می آمد. حال با پیشرفت تکنولوژی و غرق شدن آدمی در دنیایی تازه، به نظر می رسد که دورانی آغاز شده که هر کس باید به یک زبان برنامه نویسی هم تسلط داشته باشد. پایتون زبان برنامه نویسی به روز و پیشرفته ای است که به خاطر قابلیت های بالایش در کدنویسی، هر روز محبوب تر می شود و یادگرفتنش می تواند به کار بسکمک از کدنویسان بیاید.

در دنیای که همه چیزش به اینترنت وصل است و داده ها مدام از جایی به جای دیگر منتقل می شوند، فهم برنامه نویسی پایتون قطعا به علاقه مندان و دانشجویان کمک می نماید، اما اگر به شکل تخصصی هم به این زبان برنامه نویسی تسلط دارید و احساس می کنید که باید دانش خود را روزآمد کنید، کتاب پاول دیتل و هاروی دیتل قطعا به شما کمک می نماید. اصلا ویژگی مهم کتاب همین است که هم برای مبتدیان و کسانی که می خواهند کارشان را تازه از ابتدا آغاز نمایند، مناسب است و هم برای حرفه ای های این حوزه چیزهایی در چنته دارد. به این منظور کتاب به بخش های مختلفی تقسیم شده؛ از آموزش اصول مقدماتی برنامه نویسی پایتون تا پردازش کلان داده، اینترنت اشیا و شبکه های عصبی.

اگر تمایل دارید که به اهمیت کتاب پی ببرید، فقط کافی است که فصل اول آن را مطالعه کنید؛ آن جا که نویسندگان از اهمیت و ضرورت زبان برنامه نویسی پایتون به طور خاص و همگامی با پیشرفت سریع فناوری اطلاعات به طور عام، در رشد و توسعه کسب و کار و فهم دنیا اطراف امروز ما سخن گفته و اشاره به این نموده اند که تغییرات روزافزون در فناوری های برتر چگونه بر زندگی ما تاثیر می گذارد.

4. مایزلیس، تئوری بنیادی شطرنج

  • مولف: الیالوویچ مایزلیس
  • مترجم: رضا رضایی
  • انتشارات: فرزین

احتمالا مینی سریال گامبی وزیر (The Queens Gambit) را دیده اید. آن سریال به خوبی از پیچیدگی های دنیا شطرنج پرده برمی داشت و از دنیای یگانه و پر از راز و رمز آن می گفت. خیلی از علاقه مندان تازه از راه رسیده این ورزش فکری و مجذوب نماینده، ممکن است که با تماشا همان سریال به شطرنج علاقه مند شده باشند و همین هم فروش کتاب را چنان بالا برده که سر از لیست پرفروش ها درآورد. اما از دیرباز شطرنج در جلب نظر افراد کنجکاو و باهوش، به خاطر همان دنیا به شدت فکری و رازآمیز و البته زیبا، پیروز بوده است.

یک صفحه به ظاهر ساده، با یک رنگ آمیزی خاص و مهره هایی فقط با دو رنگ سیاه و سفید، چنان دنیا پیچیده ای درونش پنهان نموده که انگار خاتمه ندارد. گاهی کسانی درباره ورزشی چون فوتبال به پیچیدگی های بسیارش اشاره می نمایند و از این می گویند که هیچ کس از یک دقیقه بعدش خبر ندارد، اما این افراد یا از پیچیدگی و مجذوب نمایندهیت این صفحه و مهره های جادوی اش بی خبر هستند یا ترجیح می دهند که چندان به سمت ورزش های به شدت فکری نروند.

همین احتیاج به تفکر، از دوران گذشته تا کنون شطرنج را تبدیل به ورزش موردعلاقه افراد قدرتمند و سیاست مداران زیرک نموده است. انگار افراد قدرتمند این چنین می توانستند ذهنی ورزیده تر برای گرفتن تصمیمات سخت و پیدا کردن راه های مهم پیدا نمایند. در چنین چارچوبی است که کتاب مورد بحث ما مهم جلوه نموده و خودش را به علاقه مندان شطرنج معرفی می نماید؛ کتاب مایزلیس، کتابی است که به آنالیز تئوری های بنیادی شطرنج می پردازد. پس می توان آن را هم مناسب حرفه ای ها دانست و هم مناسب کسانی که می خواهند گام به گام جلو روند و تازه به این صفحه مربع شکل با آن مهره های سیاه و سفیدش علاقه مند شده اند.

کتاب مایزلیس یکی از مهم ترین کتاب ها در حوزه معرفی و یادگیری شطرنج است و منبع الهام بسکمک از بزرگان تاریخ بوده. همه دوستداران این ورزش به خوبی می دانند که روس ها همواره در شطرنج ورزشکارانی قدر و سرآمد داشته اند . اندازه محبوبیت این کتاب در آن کشور تا آن جا است و چنان الهام بخش بوده که از آن فقط با عنوان کتاب شطرنج یاد می نمایند. در واقع کسی از نام کامل کتاب برای اشاره به آن استفاده نمی نماید. البته بخشی از این محبوبیت این کتاب در میان روس ها هم به این بازمی شود که الیالوویچ مایزلیس، تئوریسین، مترجم و نویسنده ای اهل شوروی یا در واقع روس بود.

اگر تمایل دارید با این ورزش، اهداف، استراتژی ها و البته مجذوب نمایندهیت های زیادش آشنا شوید، اکنون برترین گزینه را در اختیار دارید.

5. شناخت گیاهان دارویی و معطر ایران

  • مولف: ولی الله مظفریان
  • انتشارات: فرهنگ معاصر

دکتر ولی الله مظفریان عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور است. او کتاب شناخت گیاهان دارویی و معطر ایران را به جهت احساس کمبود وجود یک منبع و دایره المعارف آبرومند از شرایط گیاهان دارویی کشور که هم حاوی اطلاعات درستی باشد و هم بشود در مواقع لزوم به آن استناد و رجوع کرد، تالیف و سعی نموده که اطلاعات کافی و جامعی از موضوع مورد بحث خود به مخاطبش ارائه دهد. کتاب هم این کمبود را جبران نموده و هم دارای اطلاعات دقیقی از هر گیاه و هم چنین منطقه ها مختلف کشور و تاثیر هر عنصری در رشد آن ها است. در کنار این شرحات، حضور تصاویر رنگی از گیاهان، هم سر و شکل کتاب را بهتر نموده و هم با توجه به اهمیت ظاهر گیاهان، به کسب اطلاعات بیشتر مخاطبش کمک رسانده است. از سوی دیگر دکتر مظفریان گیاهانی را که تاثیر دارویی ندارند و معطر هستند، از گیاهان دارویی تفکیک نموده است.

تورق کتاب سبب می شود که مخاطب متوجه کوشش های بسیار جناب مظفریان شود. تهیه همه این اطلاعات (بیش از هشتصد و پنجاه گیاه در کتاب معرفی گردیده اند) در کنار قرار دادن عکس آن ها در کنارشان که عموما به وسیله خود جناب دکتر تهیه شده، نشان از همین کوشش های بسیار ایشان دارند. او بیش از 35 سال از عمر خود را را صرف تحقیق و پژوهش نموده تا به این کتاب رسیده است. همه این ها سبب شده که خواننده شناخت گیاهان دارویی و معطر ایران بلافاصله بتواند از محل رشد گیاهان، موقعیت جغرافیایی آن ها و البته خاصیت های هر یک آگاه شود.

در بخشی از کتاب آمده است: ایران با پیشینه تاریخی درخشان و وسعت زیاد، یکی از بنیان گذاران تمدن انسانی به شمار می آید که با توجه به تنوع زبان و اقوام و شرایط اقلیمی و جغرافیای متنوع از گیاهان به فراخور حال و ضرورت استفاده می نموده است که متاسفانه تا پیش از اسلام اطلاعات جامع و دقیقی از دانش گیاهان دارویی آن موجود نیست.

منبع: دیجیکالا مگ

به "5 کتاب پرفروش علوم کاربردی، تکنولوژی و مهندسی در خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 کتاب پرفروش علوم کاربردی، تکنولوژی و مهندسی در خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید