5 قابلیتی که اندروید از اپل تقلید کرد

به گزارش وبلاگ نام تو، اندروید 14 و iOS اکنون دو خط موازی هستند که هرگز یکدیگر را قطع نمی نمایند. این امر با مقایسه آیفون 14 پرو مکس با گلکسی اس 23 اوترا، کاملا روشن است. با این حال، این دو پلتفرم همچنان در حال پیشرفت برای خدمات رسانی بهتر به کاربران خود هستند.

5 قابلیتی که اندروید از اپل تقلید کرد

کپی برداری اندروید و ios باعث شده مشتریان هر دو مجموعه غنی تری از قابلیت ها را تجربه نموده و همزمان، سیستم عامل مورد علاقه شان را انتخاب نمایند.

اندروید 14 و iOS اکنون دو خط موازی هستند که هرگز یکدیگر را قطع نمی نمایند. این امر با مقایسه آیفون 14 پرو مکس با گلکسی اس 23 اوترا، کاملا روشن است. با این حال، این دو پلتفرم همچنان در حال پیشرفت برای خدمات رسانی بهتر به کاربران خود هستند.

وب سایت xda-developers به آنالیز پنج قابلیتی پرداخته که پس از معرفی شدن آن ها در iOS به وسیله اپل، گوگل برای اندروید عرضه نموده است.

ناوبری با اشاره

مکانیزم ناوبری با حرکات دست، سالهاست که وجود داشته است. با این حال، iOS در هنگام عرضه آیفون ایکس در سال 2017، برای نخستین بار آن را در سطح یک سیستم پیاده کرد. البته برخی از سازندگان گوشی های موبایل اندرویدی، امکان اجرای دستورات با استفاده از حرکات دست را پیش از اپل عرضه نموده بودند. با این حال، این لیست به عرضه رسمی این قابلیت به وسیله اندروید گوگل پرداخته است نه سازندگان گوشی موبایل اندرویدی.

به وسیله نوار پیمایش در پایین، کاربران آیفون ایکس و مدل های جدیدتر Face ID آیفون می توانند با کشیدن انگشت خود به صورت افقی بین برنامه های باز، سوئیچ نمایند و به صورت عمودی، قابلیت Reachability را فعال نمایند یا به هوم اسکرین یا اپ سوئیچر بروند. کاربران اندروید تا زمان معرفی اندروید 9 در سال 2018، به طور رسمی امکان استفاده از ناوبری با استفاده از حرکات دست را پیدا نکردند.

مجوز های تکی و دات های حریم خصوصی

یک قابلیت مجذوب کننده دیگر که نخست در iOS عرضه شد، حول حریم خصوصی کاربران بود. این نشانگر ها که با دات های حریم خصوصی شروع شد، کاربر را آگاه می نماید که اپلیکیشن یا سرویسی، به میکروفون یا دوربینش دسترسی فعال دارد. این دات ها در نوار شرایط تا زمانی که اپلیکیشن از این حسگر ها استفاده می نماید، وجود خواهند داشت. اپل نخستین بار آن ها را در 14 iOS در سال 2020 عرضه کرد. گوگل با انتشار اندروید 12 در سال 2021، این اقدام را دنبال کرد.

کاربران iOS بعلاوه مجوز تکی و مکان تقریبی و دقیق را نخست دریافت کردند. به وسیله قابلیت دومی، می توانید به جای این که مختصات دقیق مکان حضورتان را به یک اپلیکیشن نشان دهید، یک نقطه تقریبی بدهید. این قابلیت برای اپلیکیشن های هواشناسی و خبری ایده آل است، زیرا نیازی ندارند مختصات دقیق مکان کاربر را برای فراهم کردن اطلاعات مرتبط بدانند. این قابلیت برای نخستین بار در 14 iOS عرضه شد و سپس گوگل از آن کپی برداری کرد و در اندروید 12 عرضه کرد.

اسکرین ریکوردر یا ضبط صفحه نمایش

سیستم عامل اندروید پیش از iOS، نخست از اپلیکیشن های ضبط صفحه نمایش شخص ثالث حمایت کرد. در طول نخستین روز های فعالیت سیستم، این اپلیکیشن ها معمولا مستلزم دسترسی همه جانبه بودند. در نهایت، کاربران پیروز شدند بدون دادن دسترسی همه جانبه، به نتیجه مشابه دست پیدا نمایند، اما در عوض، به پخش مدیا که در اندروید گنجانده شد، متکی شدند.

با این حال، از نظر عرضه رسمی، این اپل بود که با انتشار 11 iOS در سال 2017، این قابلیت را عرضه کرد. گوگل تا زمان انتشار اندروید 11 در سال 2020، این قابلیت را در رسما در اندروید معرفی ننموده بود.

بج های نوتیفیکیشن

بج های نوتیفیکیشن که دات کوچکی در آیکن اپلیکیشن، نمایش داده شده و نشان می دهند که اپلیکیشن، تعدادی اعلان خوانده نشده ارسال نموده است، بیش از یک دهه است که در iOS هستند. هر چند سازندگان گوشی اندرویدی به مدت طولانی از این قابلیت پشتیبانی کردند، اما گوگل تا سال 2017 و تا زمان عرضه اندروید 8، رسما آن را معرفی نکرد.

فیلتر نور آبی

در نهایت، اپل فیلتر نور آبی را در 9.3 iOS در سال 2016 معرفی کرد. گوگل این قابلیت را تا نسخه 8 که در سال 2017 منتشر شد، عرضه نکرد. این قابلیت یک رنگ زرد/نارنجی را به صفحه نمایش اضافه می نماید و آن را کمی کدرتر و برای چشم ها راحت تر می نماید. برای افرادی که قبل از خواب صفحات روشن را در تلفن های مورد علاقه خود مرور می نمایند یا وقتی هوا تاریک است از تلفن خود استفاده می نمایند، ایده آل است. هر چند هیچ شواهد قطعی در خصوص اثرات مثبت آن بر کیفیت خواب وجود ندارد، مطمئنا استفاده از تلفن در ساعات پایانی شب را راحت تر می نماید.

همان طور که این لیست نشان می دهد، قابلیت های زیادی وجود داشته که سازندگان گوشی اندرویدی پیش از عرضه رسمی آن ها در آیفون یا سیستم عامل اندروید، به دستگاه خود اضافه نموده اند. با این حال، iOS تاثیر بزرگی در اپلیکیشن های گوگل برای اندروید داشته و بسیاری از قابلیت های عرضه شده در اندروید، قابلیت هایی بودند که از iOS کپی برداری شده و یک سال پس از عرضه شدن در سیستم عامل اپل، معرفی شدند. البته اپل هم از برخی از قابلیت های اندروید کپی برداری نموده است.

منبع: باشگاه وبلاگ نام تو

منبع: فرادید

به "5 قابلیتی که اندروید از اپل تقلید کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 قابلیتی که اندروید از اپل تقلید کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید